UI/UX päivityksen tutkimus yritykselle Y
Torvinen, Joni (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052415190
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052415190
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia yritys Y:n asiakaskunnan tyytyväisyyttä sen tuotteeseen ja tarvittaessa luoda pohja UI- tai UX-päivitykselle, jolla pyritään parantamaan asiakastyytyväisyyttä ja tehostamaan tuottavuutta. Työn toimeksiantajana toimi yritys Y, joka haluaa pysyä anonyyminä tässä opinnäytetyössä. Tutkimuskohteena oli tuotteen UI:n käytettävyys ja käyttäjäkokemus, joiden pohjalta laadittiin asiakaskysely. Pääpainona oli datan keräys ja analyysi.
Tavoitteena oli kerätä hyödyllistä dataa asiakaskunnalta ja arvioida päivityksen tarvetta. Työn pääpaino oli kyselyn luomisessa ja sen tulosten analysoinnissa. Kysely kohdistettiin uusille tuotteen käyttäjille, mutta vastaaminen oli vapaaehtoista ja mahdollista kaikille asiakkaille. Analyysi keskittyi vahvasti yrityksen sovellukseen. Työn aikana käsittelen myös UI/UX terminologiaa ja -teoriaa sekä käyttäjätyytyväisyyden hyödyntämistä IT-alalla, mikä on hyödyllistä alasta kiinnostuneille. Työ päättyy kyselyn luomiseen, tulosten analysointiin ja lopulta päivitystarpeen arviointiin yritykselle.
Kysely jaettiin sähköpostitse ja uutiskirjeen kautta asiakaskunnalle, mutta vastaajamäärä jäi vähäiseksi. Otin dataan mukaan tikettijärjestelmästä tikettejä taustoittamaan dataa. Suodatin tiketit avainsanojen ja aikahaarukan avulla, jotta sain karsittua pois tarpeettomat, aiheeseen liittymättömät tai vanhentuneet kysymykset. Datakeräys ja analyysi jäivät vähäisiksi johtuen datamäärän puutteesta. Hyödynsin keräämääni dataa ja laskin siitä CSI-arvon, joka oli 73 pistettä eli varsin positiivinen.
Datan vähyyden vuoksi tulosta ei kuitenkaan voi pitää edustavana koko asiakaskunnan osalta ja on epäluotettava. Tämän tutkimuksen perusteella suosittelin yritykselle datan keräyksen jatkamista säännöllisesti tai datan keruun laajentamista myös laadulliseen dataan tarkempien tulosten saamiseksi. Suositukseni oli jatkaa kehitystä ilman suurta huolta UI/UX-kehityksen painottamisesta.
Tavoitteena oli kerätä hyödyllistä dataa asiakaskunnalta ja arvioida päivityksen tarvetta. Työn pääpaino oli kyselyn luomisessa ja sen tulosten analysoinnissa. Kysely kohdistettiin uusille tuotteen käyttäjille, mutta vastaaminen oli vapaaehtoista ja mahdollista kaikille asiakkaille. Analyysi keskittyi vahvasti yrityksen sovellukseen. Työn aikana käsittelen myös UI/UX terminologiaa ja -teoriaa sekä käyttäjätyytyväisyyden hyödyntämistä IT-alalla, mikä on hyödyllistä alasta kiinnostuneille. Työ päättyy kyselyn luomiseen, tulosten analysointiin ja lopulta päivitystarpeen arviointiin yritykselle.
Kysely jaettiin sähköpostitse ja uutiskirjeen kautta asiakaskunnalle, mutta vastaajamäärä jäi vähäiseksi. Otin dataan mukaan tikettijärjestelmästä tikettejä taustoittamaan dataa. Suodatin tiketit avainsanojen ja aikahaarukan avulla, jotta sain karsittua pois tarpeettomat, aiheeseen liittymättömät tai vanhentuneet kysymykset. Datakeräys ja analyysi jäivät vähäisiksi johtuen datamäärän puutteesta. Hyödynsin keräämääni dataa ja laskin siitä CSI-arvon, joka oli 73 pistettä eli varsin positiivinen.
Datan vähyyden vuoksi tulosta ei kuitenkaan voi pitää edustavana koko asiakaskunnan osalta ja on epäluotettava. Tämän tutkimuksen perusteella suosittelin yritykselle datan keräyksen jatkamista säännöllisesti tai datan keruun laajentamista myös laadulliseen dataan tarkempien tulosten saamiseksi. Suositukseni oli jatkaa kehitystä ilman suurta huolta UI/UX-kehityksen painottamisesta.