Lapsen oikeuksista lapsen etuun. Työväline lapsen edun arviointiin.
Koskinen, Emilia; Nevalainen, Anna (2024)
Avaa tiedosto
Lapsen edun arvioinnin työvälineen esittelyvideo
Lataukset:
Koskinen, Emilia
Nevalainen, Anna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214567
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214567
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö perehtyy lapsen edun taustoihin ja sen toteutumiseen lastensuojeluprosessien arjessa. Opinnäytetyön konteksti on lastensuojelulain mukainen lapsen edunvalvonta ja siihen sisältyvä lapsen edun arviointi.
Lapsen etu pohjautuu lapsen oikeuksien sopimukseen. Lapsen etu nähdään kontekstin mukaan hieman eri tavoin, eikä yhteneväistä ja selkeää määritelmää ole. Tässä opinnäytetyössä lähdettiin etsimään lapsen edulle määriteltävissä olevaa sisältöä, minkä kautta edun arviointi selkiytyisi. Edun määrittelyn ja sen arvioinnin mallintamisen kautta on mahdollista tasalaatuistaa lapsen edunvalvontaa Suomessa. Opinnäytetyön tarkoitus on kirkastaa lapsen oikeuksia.
Opinnäytetyön tutkimuksellinen osio toteutettiin haastattelemalla Kaakkois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus Oy Socomin koordinoinnin alla toimivia lapsen edunvalvojia. Lapsen edunvalvojat ovat sosiaalialan ammattilaisia, joilla on lisäkoulutus lapsen edunvalvojana toimimiseen.
Tutkimuksellisessa osiossa sovellettiin tutkimuksellisen kehittämisen metodeja. Aluksi luotiin vankka teoriapohja lapsen oikeuksista, lapsen edusta ja näihin pohjautuvista ja näitä määrittelevistä tekijöistä lainsäädännössä. Teorian kautta luotiin teemahaastattelurunko, jonka mukaan tutkimukseen osallistuneet edunvalvojat haastateltiin yksilöhaastatteluissa.
Haastatteluista kerättiin tietoa edunvalvontatyöstä, sen toteuttamisesta ja ilmenevistä haasteista. Tutkimusaineisto kerättiin ja analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Erityiseksi haasteeksi edunvalvonnassa haastatteluiden perusteella koettiin paitsi luottamuksellisen suhteen luominen lapseen, myös lapsen edun arviointi. Edun arvioinnissa vaikeinta on lapsen oikeuksien ja edun välinen ristiriita.
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda toimiva työväline lapsen edunvalvojille edun arvioinnin tueksi. Työvälineessä käydään läpi edun pohjautuminen ja suhde lapsen oikeuksiin sekä arviointiin vaikuttavat näkökulmat. Työvälineessä korostuu lastensuojelun sijaishuollossa toimiminen, sillä lastensuojelun edunvalvonta keskittyy erityisesti kodin ulkopuolelle sijoitettuihin lapsiin. Työväline toteutettiin sekä yksittäisenä, tulostettavana infograafina sekä videoesityksenä, jota on mahdollista käyttää myös itsenäisesti selaten.
Lapsen edunvalvojien työn tarkastelua tulee jatkossakin tehdä työskentelyn laadun tasavertaistamisen näkökulmasta. Erityisesti nyt, kun hyvinvointialueet ovat vasta hiljan aloittaneet työnsä, näkyy eri alueilla varsin erilaisia toimintatapoja. Edunvalvojien ajatukset työn ytimestä vaihtelivat, mikä puhuu myös tasalaatuistamisen puolesta.
Lapsen etu pohjautuu lapsen oikeuksien sopimukseen. Lapsen etu nähdään kontekstin mukaan hieman eri tavoin, eikä yhteneväistä ja selkeää määritelmää ole. Tässä opinnäytetyössä lähdettiin etsimään lapsen edulle määriteltävissä olevaa sisältöä, minkä kautta edun arviointi selkiytyisi. Edun määrittelyn ja sen arvioinnin mallintamisen kautta on mahdollista tasalaatuistaa lapsen edunvalvontaa Suomessa. Opinnäytetyön tarkoitus on kirkastaa lapsen oikeuksia.
Opinnäytetyön tutkimuksellinen osio toteutettiin haastattelemalla Kaakkois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus Oy Socomin koordinoinnin alla toimivia lapsen edunvalvojia. Lapsen edunvalvojat ovat sosiaalialan ammattilaisia, joilla on lisäkoulutus lapsen edunvalvojana toimimiseen.
Tutkimuksellisessa osiossa sovellettiin tutkimuksellisen kehittämisen metodeja. Aluksi luotiin vankka teoriapohja lapsen oikeuksista, lapsen edusta ja näihin pohjautuvista ja näitä määrittelevistä tekijöistä lainsäädännössä. Teorian kautta luotiin teemahaastattelurunko, jonka mukaan tutkimukseen osallistuneet edunvalvojat haastateltiin yksilöhaastatteluissa.
Haastatteluista kerättiin tietoa edunvalvontatyöstä, sen toteuttamisesta ja ilmenevistä haasteista. Tutkimusaineisto kerättiin ja analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Erityiseksi haasteeksi edunvalvonnassa haastatteluiden perusteella koettiin paitsi luottamuksellisen suhteen luominen lapseen, myös lapsen edun arviointi. Edun arvioinnissa vaikeinta on lapsen oikeuksien ja edun välinen ristiriita.
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda toimiva työväline lapsen edunvalvojille edun arvioinnin tueksi. Työvälineessä käydään läpi edun pohjautuminen ja suhde lapsen oikeuksiin sekä arviointiin vaikuttavat näkökulmat. Työvälineessä korostuu lastensuojelun sijaishuollossa toimiminen, sillä lastensuojelun edunvalvonta keskittyy erityisesti kodin ulkopuolelle sijoitettuihin lapsiin. Työväline toteutettiin sekä yksittäisenä, tulostettavana infograafina sekä videoesityksenä, jota on mahdollista käyttää myös itsenäisesti selaten.
Lapsen edunvalvojien työn tarkastelua tulee jatkossakin tehdä työskentelyn laadun tasavertaistamisen näkökulmasta. Erityisesti nyt, kun hyvinvointialueet ovat vasta hiljan aloittaneet työnsä, näkyy eri alueilla varsin erilaisia toimintatapoja. Edunvalvojien ajatukset työn ytimestä vaihtelivat, mikä puhuu myös tasalaatuistamisen puolesta.
Kokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineisto, joilla on samankaltaisia nimekkeitä, tekijöitä tai asiasanoja.
-
Lapsen osallisuutta edistämässä : Työkirja lapsen osallisuuden tukemiseen Perhekuntoutusyksikkö Polussa
Mäkinen, Susanna (2019)Tämä kehittämisprojekti toteutettiin Perhekuntoutusyksikkö Polussa, joka on Turun kaupungin oma, ympärivuorokautista perhekuntoutusta tarjoava lastensuojelun yksikkö. Perhekuntoutusyksikkö Polku on osa Vähäheikkilän ... -
Leikki osana CP-vammaisen lapsen fysioterapiaa : opas CP-vammaisen lapsen liikkumis- ja toimintakyvyn edistymiseen Keniassa
Koivu, Anna; Lehtonen, Lotta; Leinonen, Joonas (2020)CP-vamma on neurologinen liikuntavamma, jonka syntymekanismi liittyy sikiö-, vastasyntyneisyys- tai varhaislapsuudessa aiheutuneeseen aivovaurioon. Vaurio rajoittaa henkilön kykyä liikkua sekä ylläpitää tasapainoa ja ... -
Hypo- tai hypertonisen kehitysvammaisen lapsen motorisen kehityksen tukeminen osana lapsen hoitoa
Turpeinen, Sarianne (2020)Lihasjäntevyyden poikkeavuudet, kuten hypotonia tai hypertonia, voivat haitata lapsen motorista eli liikkeiden kehitystä. Voidaksemme ymmärtää lapsen motorisen kehityksen poikkeavuudet on ensin tunnettava lapsen normaali ...