Sisäisen viestinnän kehittäminen, Yritys X
Tuurala, Laura (2024)
Tuurala, Laura
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052315095
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052315095
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe oli sisäisen viestinnän kehittäminen. Työn tavoitteena oli selvittää sisäisen viestinnän nykytila kohdeorganisaatiossa ja parantaa sen toimivuutta. Tarkastelussa olivat muun muassa seuraavanlaiset asiat: ovatko sisäisen viestinnän kanavat selkeitä, miten usein kanavia luetaan, tavoittavatko viestit vastaanottajat sekä kannustaako organisaation kulttuuri ja johto viestimään sisäisen viestinnän kanavissa. Tutkimustulosten perusteella annetaan kohdeorganisaatiolle kehitysehdotuksia. Toimeksiantajana työssä on palveluita henkilö- ja yritysasiakkaille tarjoava suuryritys.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin sisäistä viestintää yleisesti, sen merkitystä työyhteisössä, viestintäkulttuuria, työnantajamielikuvaa, vuorovaikutteisuutta ja sisäisen viestinnän kanavia. Lisäksi tarkastelussa oli yrityksen arvomaailmaa, sillä yrityksen ja työntekijän yhteensopivat arvot ovat avain onnistuneeseen työtulokseen, sekä johtamisen roolia muun muassa viestijän näkökulmasta katsoen.
Tutkimuksellisessa osuudessa käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää. Koko kohdeorganisaation henkilökunnalle lähetettiin sähköinen kysely, jonka lisäksi toteutettiin teemahaastatteluita antamaan tutkimukselle syvempää perspektiiviä.
Tutkimuksen kautta muodostui laaja kuva sisäisen viestinnän nykytilasta ja sen kehityskohteista. Tuloksien perusteella voidaan todeta, että kohdeorganisaation ilmapiiri kannustaa viestimiseen, mutta sisäisen viestinnän kanavat koetaan osittain sekaviksi niiden määrän takia. Lisäksi sisäisen viestinnän kanavien käyttöön kaivataan selkeyttä, ja sisäistä viestintää tulisi kehittää vuorovaikutteisempaan suuntaan, etenkin johdon viestimisen koetaan olevan yksisuuntaista.
Tutkimus myös osoitti, että sisäinen viestintä on keskeisessä asemassa kaikessa organisaation toiminnassa, ja viestijänä toimii jokainen yrityksen jäsen. Viestintä on parhaimmillaan silloin, kun se on oikea-aikaista, vuorovaikutteista ja avointa.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin sisäistä viestintää yleisesti, sen merkitystä työyhteisössä, viestintäkulttuuria, työnantajamielikuvaa, vuorovaikutteisuutta ja sisäisen viestinnän kanavia. Lisäksi tarkastelussa oli yrityksen arvomaailmaa, sillä yrityksen ja työntekijän yhteensopivat arvot ovat avain onnistuneeseen työtulokseen, sekä johtamisen roolia muun muassa viestijän näkökulmasta katsoen.
Tutkimuksellisessa osuudessa käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää. Koko kohdeorganisaation henkilökunnalle lähetettiin sähköinen kysely, jonka lisäksi toteutettiin teemahaastatteluita antamaan tutkimukselle syvempää perspektiiviä.
Tutkimuksen kautta muodostui laaja kuva sisäisen viestinnän nykytilasta ja sen kehityskohteista. Tuloksien perusteella voidaan todeta, että kohdeorganisaation ilmapiiri kannustaa viestimiseen, mutta sisäisen viestinnän kanavat koetaan osittain sekaviksi niiden määrän takia. Lisäksi sisäisen viestinnän kanavien käyttöön kaivataan selkeyttä, ja sisäistä viestintää tulisi kehittää vuorovaikutteisempaan suuntaan, etenkin johdon viestimisen koetaan olevan yksisuuntaista.
Tutkimus myös osoitti, että sisäinen viestintä on keskeisessä asemassa kaikessa organisaation toiminnassa, ja viestijänä toimii jokainen yrityksen jäsen. Viestintä on parhaimmillaan silloin, kun se on oikea-aikaista, vuorovaikutteista ja avointa.