Markkinoinnin opiskelijoihin vetoava TikTok-sisältö
Vikman, Anki (2024)
Vikman, Anki
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052415225
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052415225
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan markkinoinnin opiskelijoiden sisältömieltymyksiä TikTokissa. Työ tehtiin toimeksiantona Luovatoimisto Krealle, joka on opiskelijoiden oma luova toimisto. Krean TikTok-tilin sisällön luomisessa on kohdattu haasteita, ja siksi on tärkeää saada tutkimustietoa siitä, miten Krea voi houkutella sisällöllään omaa kohderyhmäänsä. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millainen TikTok-sisältö vetoaa Krean kohderyhmään eli markkinoinnin opiskelijoihin. Tutkimus rajattiin käsittelemään ainoastaan TikTok-kanavaa ja sen sisältöä.
Opinnäytetyön teoriaosuus jaettiin kahteen päälukuun. Ensimmäinen käsittelee markkinoinnin ja videomarkkinoinnin eri tehokeinoja, kuten huumoria, laatua sekä sosiaalisen median markkinoinnin etuja ja haittapuolia. Toisessa pääluvussa käsitellään TikTok-alustaa, käyden läpi sen algoritmeja ja vuoden 2024 trendejä kuten harrastuksia, urheilua sekä ruokaa. Luvussa käsitellään erikseen myös TikTok-markkinointia yrityksen näkökulmasta.
Tutkimus toteutettiin käyttäen A/B-testausta, jossa verrattiin kahta videovariaatiota keskenään. Testauksessa verrattiin videoiden pituutta, visuaalisuutta, huumorin vaikutusta, ihmisen läsnäoloa sekä musiikkia. Jokaisesta näistä aiheista luotiin kaksi eri variaatiota niin, että toisessa käytettiin testattavaa tekijää. Näin ollen tutkimusta varten luotiin yhteensä 10 erilaista videota. Testaus toteutettiin vierailemalla markkinoinnin luennoilla, jotta oikea kohderyhmä saatiin tavoitettua. Tutkimuksen vastaukset kerättiin Forms-lomakkeella. Tutkimusta varten toteutettiin myös kaksi haastattelua, jotta opiskelijoiden valinnoille saatiin perusteluja. Tutkimus toteutettiin vuonna 2024.
Tulosten perusteella saatiin luotua selkeät linjaukset siitä, millaista sisältöä TikTokissa kannattaa suosia ja mitä sen sisällöntuotannossa on vältettävä. Tulosten perusteella huomattiin, että Krean kannattaa luoda lyhyitä videoita, sillä harva jaksaa keskittyä pidempikestoisiin videoihin. Tulokset osoittivat myös, että videoiden visuaalisuudella on suuri merkitys, ja siksi on tärkeää keskittyä videoiden laatuun jatkossa. Trendaava musiikin vaikutus oli myös merkittävä, ja sen hyödyntämisellä on monia etuja, sillä myös algoritmi suosii sitä. Tuloksissa kävi ilmi myös, että ihmisen läsnäololla on merkittävä vaikutus sisällön kiinnostavuuteen.
Tulokset antoivat arvokasta tutkimustietoa siitä, miten Krea voi tulevaisuudessa tuottaa sisältöä sekä mihin tekijöihin kannattaa kiinnittää huomiota.
Opinnäytetyön teoriaosuus jaettiin kahteen päälukuun. Ensimmäinen käsittelee markkinoinnin ja videomarkkinoinnin eri tehokeinoja, kuten huumoria, laatua sekä sosiaalisen median markkinoinnin etuja ja haittapuolia. Toisessa pääluvussa käsitellään TikTok-alustaa, käyden läpi sen algoritmeja ja vuoden 2024 trendejä kuten harrastuksia, urheilua sekä ruokaa. Luvussa käsitellään erikseen myös TikTok-markkinointia yrityksen näkökulmasta.
Tutkimus toteutettiin käyttäen A/B-testausta, jossa verrattiin kahta videovariaatiota keskenään. Testauksessa verrattiin videoiden pituutta, visuaalisuutta, huumorin vaikutusta, ihmisen läsnäoloa sekä musiikkia. Jokaisesta näistä aiheista luotiin kaksi eri variaatiota niin, että toisessa käytettiin testattavaa tekijää. Näin ollen tutkimusta varten luotiin yhteensä 10 erilaista videota. Testaus toteutettiin vierailemalla markkinoinnin luennoilla, jotta oikea kohderyhmä saatiin tavoitettua. Tutkimuksen vastaukset kerättiin Forms-lomakkeella. Tutkimusta varten toteutettiin myös kaksi haastattelua, jotta opiskelijoiden valinnoille saatiin perusteluja. Tutkimus toteutettiin vuonna 2024.
Tulosten perusteella saatiin luotua selkeät linjaukset siitä, millaista sisältöä TikTokissa kannattaa suosia ja mitä sen sisällöntuotannossa on vältettävä. Tulosten perusteella huomattiin, että Krean kannattaa luoda lyhyitä videoita, sillä harva jaksaa keskittyä pidempikestoisiin videoihin. Tulokset osoittivat myös, että videoiden visuaalisuudella on suuri merkitys, ja siksi on tärkeää keskittyä videoiden laatuun jatkossa. Trendaava musiikin vaikutus oli myös merkittävä, ja sen hyödyntämisellä on monia etuja, sillä myös algoritmi suosii sitä. Tuloksissa kävi ilmi myös, että ihmisen läsnäololla on merkittävä vaikutus sisällön kiinnostavuuteen.
Tulokset antoivat arvokasta tutkimustietoa siitä, miten Krea voi tulevaisuudessa tuottaa sisältöä sekä mihin tekijöihin kannattaa kiinnittää huomiota.