Autismikirjon lasten aistitiedon säätelyn vaikeudet : Opas autismikirjon lasten kuvallisen työskentelyn tukemiseen
Poskiparta, Meri-Tuulia (2024)
Poskiparta, Meri-Tuulia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052314941
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052314941
Tiivistelmä
Autismikirjon lapsilla esiintyy aistitiedon säätelyn vaikeuksia, jotka vaikuttavat lapsen vuorovaikutukseen, vireystilaan ja toimintakykyyn. Tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin aistitiedon säätelyn vaikeuksia kuvallisten menetelmien viitekehyksessä. Lopputuotoksena syntyi opas, jonka avulla kuvallisen työskentelyn ohjaaja, toiminnallisia terapioita hyödyntävä ohjaaja tai terapeutti voivat saada ideoita autismikirjon lapsen tukemiseen.
Teoriaosassa käytettiin menetelmänä kuvailevaa kirjallisuuskatsausta. Tarkastelussa yhdistettiin kahta terapiaperinnettä: sensorisen integraation terapiaa ja kuvataideterapiaa. Lopuksi syntynyttä kokonaisuutta tarkasteltiin erityisesti autismikirjon lapsen aistitiedon säätelyn vaikeuksien näkökulmasta.
Oppaan vinjettien eli kuvitteellisten tapausesimerkkien avulla kuvailtiin yliherkkää reagointia, heikkoa reagointia ja aistimushakuista reagointia eri aistien näkökulmasta. Vinjettien muodostamisessa hyödynnettiin toimintaterapeuttisessa ja neuropsykiatrisessa kirjallisuudessa muodostettuja valmiita perustapauksia. Perustapaukset muokattiin ja vietiin kuvallisen työskentelyn ympäristöön.
Oppaan jokaiseen vinjettiin muodostettiin lista soveltuvista tukitoimista. Tukilistoissa hyödynnettiin sensorisen integraation terapian, kuvataideterapian, erityisopetuksen sekä esteettömyystutkimuksen lähteitä.
Oppaassa muodostettiin yhteensä 15 vinjettiä. Oppaan tekemisessä käytettiin visuaalisen verkkotyökalun Canvan Black and White Bold Minimal Workbook Document -mallia. Kuvituskuvissa käytettiin Freep!k-verkkosivuston ilmaiskuvia. Oppaan pituus on 53 sivua.
Teoriaosassa käytettiin menetelmänä kuvailevaa kirjallisuuskatsausta. Tarkastelussa yhdistettiin kahta terapiaperinnettä: sensorisen integraation terapiaa ja kuvataideterapiaa. Lopuksi syntynyttä kokonaisuutta tarkasteltiin erityisesti autismikirjon lapsen aistitiedon säätelyn vaikeuksien näkökulmasta.
Oppaan vinjettien eli kuvitteellisten tapausesimerkkien avulla kuvailtiin yliherkkää reagointia, heikkoa reagointia ja aistimushakuista reagointia eri aistien näkökulmasta. Vinjettien muodostamisessa hyödynnettiin toimintaterapeuttisessa ja neuropsykiatrisessa kirjallisuudessa muodostettuja valmiita perustapauksia. Perustapaukset muokattiin ja vietiin kuvallisen työskentelyn ympäristöön.
Oppaan jokaiseen vinjettiin muodostettiin lista soveltuvista tukitoimista. Tukilistoissa hyödynnettiin sensorisen integraation terapian, kuvataideterapian, erityisopetuksen sekä esteettömyystutkimuksen lähteitä.
Oppaassa muodostettiin yhteensä 15 vinjettiä. Oppaan tekemisessä käytettiin visuaalisen verkkotyökalun Canvan Black and White Bold Minimal Workbook Document -mallia. Kuvituskuvissa käytettiin Freep!k-verkkosivuston ilmaiskuvia. Oppaan pituus on 53 sivua.