Itsemyötätunnon menetelmiä nuorille
Laurila, Sonja (2024)
Laurila, Sonja
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052314864
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052314864
Tiivistelmä
Nuoruuteen kuuluu monenlaisia kehitystehtäviä ja haasteita, joista nuoren kuuluu selviytyä. Lisäksi osa nuorista kokee enemmän vastoinkäymisiä kuin osa. Itsemyötätunto on merkittävä ennustava tekijä mielenterveydelle. Harjoittelemalla itsemyötätunnon taitoa voidaan tukea nuorta saavuttamaan hänen kehitystehtävänsä ja pääsemään yli vastoinkäymisistä. Opinnäytetyön tavoitteena oli esitellä ja vertailla erilaisia itsemyötätunnon menetelmiä. Lisäksi tavoitteena oli tuottaa tietoa ja suosituksia itsemyötätunnon menetelmistä ja harjoittelusta.
Opinnäytetyö toteutettiin integratiivisena kirjallisuuskatsauksena. Kirjallisuuskatsauksen tutkimusaineisto koostui kahdeksastatoista tutkimusartikkelista. Kaikki artikkelit olivat englanninkielisiä ja neljätoista niistä oli vertaisarvioitu. Analyysimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Aineistosta löytyi yhdeksäntoista menetelmää, joiden hyödyt raportoitiin taulukkoon ja niistä seitsemässätoista oli menetelmän sisällön kuvaukset, jotka raportoitiin taulukkoon. Menetelmien hyötyjä vertailtiin lyhyesti. Aineistosta tunnistettiin ja muodostettiin tekijät itsemyötätunnon menetelmien tyypit, teho ja suositeltavuus käytettäväksi laajemmilla populaatioilla, hyödyt ja toteutus. Lisäksi esitettiin huomioita itsemyötätunnon har-joittelemisesta.
Johtopäätöksenä löytyi kuusitoista lupaavaa, nuorille soveltuvaa itsemyötätunnon menetelmää. Suositeltiin myös itsemyötätunnon konseptin esittelemistä nuorille ennaltaehkäisevänä toimenpiteenä ja itsemyötätunnon menetelmien tarjoamista nuorten itsemyötätunnon taidon kasvattamiseksi. Se voisi tukea nuorten hyvinvointia ja auttaa heitä selviämään nuoruuden haasteista sekä myöhemmän elämän haasteista.
Opinnäytetyö toteutettiin integratiivisena kirjallisuuskatsauksena. Kirjallisuuskatsauksen tutkimusaineisto koostui kahdeksastatoista tutkimusartikkelista. Kaikki artikkelit olivat englanninkielisiä ja neljätoista niistä oli vertaisarvioitu. Analyysimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Aineistosta löytyi yhdeksäntoista menetelmää, joiden hyödyt raportoitiin taulukkoon ja niistä seitsemässätoista oli menetelmän sisällön kuvaukset, jotka raportoitiin taulukkoon. Menetelmien hyötyjä vertailtiin lyhyesti. Aineistosta tunnistettiin ja muodostettiin tekijät itsemyötätunnon menetelmien tyypit, teho ja suositeltavuus käytettäväksi laajemmilla populaatioilla, hyödyt ja toteutus. Lisäksi esitettiin huomioita itsemyötätunnon har-joittelemisesta.
Johtopäätöksenä löytyi kuusitoista lupaavaa, nuorille soveltuvaa itsemyötätunnon menetelmää. Suositeltiin myös itsemyötätunnon konseptin esittelemistä nuorille ennaltaehkäisevänä toimenpiteenä ja itsemyötätunnon menetelmien tarjoamista nuorten itsemyötätunnon taidon kasvattamiseksi. Se voisi tukea nuorten hyvinvointia ja auttaa heitä selviämään nuoruuden haasteista sekä myöhemmän elämän haasteista.