Korkeakouluopiskelijan opiskelukyvyn tukeminen ryhmäintervention keinoin
Janhunen, Elina (2024)
Janhunen, Elina
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052315176
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052315176
Tiivistelmä
Korkeakouluopiskelijat ovat pääosin toiselta asteelta valmistuneita nuoria tai alan vaihtajia. Korkeakoulussa vaaditaan syvällisempää ja pitkäjänteisempää tapaa opiskella kuin toisen asteen opinnoissa ja opiskelu vaatii määrätietoisempaa otetta opiskeluun sekä hyvää opiskelukykyä. Usein opiskelijat kaipaavat apua ajan ja stressinhallintaan, opiskelun ongelmiin ja opiskelutaitoihin. Jos tukea ei saada se voi johtaa valmistumisen viivästymiseen tai opintojen keskeytymiseen.
Opinnäytetyössä selvitettiin kirjallisuuden avulla, miten toimintaterapialla voitaisiin tukea korkeakouluopiskelijan opiskelijakykyä hyödyntäen ryhmämuotoista interventiota. Opinnäytetyön menetelmäksi valittiin integroiva kirjallisuuskatsaus, jossa tutkitaan tutkijoiden alkuperäistutkimuksia. Tiedonhaku tehtiin käyttäen Cinahl, Pubmed, ScienceDirect ja OTseeker tietokannoista. Työhön valittiin viisi vertaisarvioitua tutkimusartikkelia, joissa täyttyivät keskeisimmät sisäänotto- ja poissulkukriteerit. Tutkimusten tavoitteena oli joko opiskelukyvyn kehittäminen, mielen hyvinvointi tai molemmat.
Kaikissa tutkimuksissa saavutettiin kehitystä tutkituissa osa-alueissa ryhmäintervention keinoin. Tutkimuksissa käsitellyt opiskelukyvyn osa-alueet olivat ajanhallinta, vapaa-aika, uni, työn ja koulutuksen vaikeudet ja menestys, arjen päivittäiset toiminnat, sosiaalinen osallistuminen, positiivinen psykologia sekä mielen hyvinvoinnin hallinta ja tunteiden säätely. Toimintakeskeisissä ryhmäinterventioissa osallistumiskertojen lukumäärä ei vaikuttanut tuloksiin, sen sijaan mielen hyvinvointiin tähtäävien tutkimusten tulokset paranivat interventiokertojen kasvaessa. Toimintakeskeisissä ryhmäinterventioissa ryhmän hyödyt yksilöinterventioon verrattuna korostuivat.
Tehokkain ryhmäinterventio olisi toimintaterapeutin toteuttama toimintakeskeinen hyvin strukturoitu ryhmäinterventio, jossa olisi monta osa-aluetta sisältävää opiskelukykyä kehittävää interventiokertaa. Suomessa ei tarjota toimintaterapeutin toteuttamaa ryhmäinterventiota korkeakouluissa.
Opinnäytetyössä selvitettiin kirjallisuuden avulla, miten toimintaterapialla voitaisiin tukea korkeakouluopiskelijan opiskelijakykyä hyödyntäen ryhmämuotoista interventiota. Opinnäytetyön menetelmäksi valittiin integroiva kirjallisuuskatsaus, jossa tutkitaan tutkijoiden alkuperäistutkimuksia. Tiedonhaku tehtiin käyttäen Cinahl, Pubmed, ScienceDirect ja OTseeker tietokannoista. Työhön valittiin viisi vertaisarvioitua tutkimusartikkelia, joissa täyttyivät keskeisimmät sisäänotto- ja poissulkukriteerit. Tutkimusten tavoitteena oli joko opiskelukyvyn kehittäminen, mielen hyvinvointi tai molemmat.
Kaikissa tutkimuksissa saavutettiin kehitystä tutkituissa osa-alueissa ryhmäintervention keinoin. Tutkimuksissa käsitellyt opiskelukyvyn osa-alueet olivat ajanhallinta, vapaa-aika, uni, työn ja koulutuksen vaikeudet ja menestys, arjen päivittäiset toiminnat, sosiaalinen osallistuminen, positiivinen psykologia sekä mielen hyvinvoinnin hallinta ja tunteiden säätely. Toimintakeskeisissä ryhmäinterventioissa osallistumiskertojen lukumäärä ei vaikuttanut tuloksiin, sen sijaan mielen hyvinvointiin tähtäävien tutkimusten tulokset paranivat interventiokertojen kasvaessa. Toimintakeskeisissä ryhmäinterventioissa ryhmän hyödyt yksilöinterventioon verrattuna korostuivat.
Tehokkain ryhmäinterventio olisi toimintaterapeutin toteuttama toimintakeskeinen hyvin strukturoitu ryhmäinterventio, jossa olisi monta osa-aluetta sisältävää opiskelukykyä kehittävää interventiokertaa. Suomessa ei tarjota toimintaterapeutin toteuttamaa ryhmäinterventiota korkeakouluissa.