Lasten kynätaitojen arvioiminen kuvatukia hyödyntäen : Opas toimintaterapeuteille
Salin, Klaudia; Karjalainen, Anni (2024)
Salin, Klaudia
Karjalainen, Anni
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052315065
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052315065
Tiivistelmä
Käsin kirjoittaminen on taito, joka on merkittävä monella elämän osa-alueella. Se on keino ilmaista itseä ja osaamista ja on tärkeä taito erityisesti kouluarjessa. Neuropsykiatristen häiriöiden, kuten autismikirjon piirteet, motoristen taitojen kehitysviiveet sekä hahmottamisen ja toiminnanohjauksen pulmat voivat tuoda mukanaan haasteita kirjoittamaan oppimiselle.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä yhteistyössä Keski-Suomen Sairaala Novan lastenpsykiatrian toimintaterapeuttien kanssa. Toimeksiantaja toivoi kynätaitoihin liittyvää materiaalia arviointityönsä tueksi. Tutkimuksellisessa kehittämistyössä toteutettiin narratiivinen kirjallisuuskatsaus, jonka tuloksia hyödynnettiin toimintaterapeuteille suunnatun oppaan kokoamisessa. Kirjallisuuskatsaukseen valikoitui neljä tutkimusartikkelia, jotka analysoitiin aineistolähtöisellä sisältöanalyysillä. Narratiivisen kirjallisuuskatsauksen aineistoa rajaamaan muodostettiin kaksi ohjaavaa tutkimuskysymystä sekä sisäänotto- ja poissulkukriteerit. Aineistolähtöisessä sisältöanalyysissä aineistosta poimittiin tärkeimmät asiat tiivistäen ne yksinkertaisempaan muotoon. Tiivistetyt ilmaukset luokiteltiin alaluokkiin. Alaluokista muodostui neljä yläluokkaa ja yläluokista kaksi pääluokkaa.
Analyysistä kävi ilmi, että kuvallista tukea on hyödynnetty autismin kirjon lasten motoristen taitojen arvioinnissa käyttäen sekä yksittäisiä kuvallisia tehtäväkortteja että useammasta kuvasta muodostavaa kuvallista toimintajärjestystä eli kuvastruktuuria. Kuvallisen tuen käyttöön voidaan hyödyntää erilaisia toimintatapoja, kuten vähentää sanallista tukea kuvallista tukea käyttäessä, esittää toivottu tehtävä fyysisesti demonstroiden, tarjota lapselle mahdollisuus katsoa kuvaa tehtävän aikana sekä poistaa suoritettu tehtävä kuvastruktuurista. Kuvallisen tuen käytön hyödyt liittyvät huomion suuntaamisen ja tehtävien ymmärtämisen paranemiseen sekä näönvaraisen oppimisen hyödyntämisen mahdollistumiseen. Kuvallisen tuen käytön haasteet liittyvät liiallisen informaation luomaan hämmentymiseen sekä ajankäytön lisääntymiseen.
Kirjallisuuskatsauksen tulosten pohjalta kehitettyyn oppaaseen sisällytettiin kuvalliset ja sanalliset kuvaukset eri kehitysvaiheiden kynäotteista. Lisäksi oppaaseen lisättiin osuudet kirjoitustaidon ja kynäotteen merkityksestä ja niihin vaikuttavista tekijöistä sekä istuma-asennon ergonomiasta. Oppaan loppuun kehitettiin kuvakortit kehittyneistä kynäotteista arviointitilanteita varten. Kehittämistyö annetaan toimeksiantajan käyttöön keväällä 2024. Opas päätettiin jakaa myös julkiseksi, jotta kiinnostuneet voivat hyödyntää sitä. Handwriting skills are significant in many areas of life. It is a way of expressing oneself and competence and is an important skill especially in school everyday life. Developmental neuropsychiatric disorders, such as autism spectrum disorder, developmental delays in motor skill and difficulties in visual perception and executive functioning may cause challenges in learning to write.
The thesis was carried out as a research-based development in cooperation with the occupational therapists working at children psychiatry in the hospital Nova in Central Finland. Occupational therapists requested material related to pencil skills to support their work. The thesis was based on narrative literature review. Four research articles were analyzed using a data-based content analysis method. Research questions, inclusion and exclusion criteria were used to frame the content of the literature review. The most important aspects were extracted and summarized into simpler terms. These were classified into subcategories, which formed four subgroups and two main categories.
The analysis addressed that visual supports have been utilized in the motor skills assessment with children with autism spectrum disorder, using both individual task cards and picture activity schedules. Verbal instructions were reduced while using visual support. Children were also shown physical demonstrations of the tasks and allowed to observe the picture during the task and remove picture from the sequence after completing the task. The benefits of using visual support include improvement with maintaining attention, better task understanding as well as facilitating visual learning. Challenges in using visual support were related to confusion caused by excessive information and increased time consumption.
The guide based on the results of the literature review included visual and verbal descriptions of different developmental stages of pencil grips. It also contains information of handwriting and pencil grip and the factors affecting those and ergonomic sitting posture. Picture cards of advanced pencil grips used for the assessment were added to the end of the guide. The guide will be delivered to the client in spring 2024. The guide will also be publicly available so that students and others can benefit from it.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä yhteistyössä Keski-Suomen Sairaala Novan lastenpsykiatrian toimintaterapeuttien kanssa. Toimeksiantaja toivoi kynätaitoihin liittyvää materiaalia arviointityönsä tueksi. Tutkimuksellisessa kehittämistyössä toteutettiin narratiivinen kirjallisuuskatsaus, jonka tuloksia hyödynnettiin toimintaterapeuteille suunnatun oppaan kokoamisessa. Kirjallisuuskatsaukseen valikoitui neljä tutkimusartikkelia, jotka analysoitiin aineistolähtöisellä sisältöanalyysillä. Narratiivisen kirjallisuuskatsauksen aineistoa rajaamaan muodostettiin kaksi ohjaavaa tutkimuskysymystä sekä sisäänotto- ja poissulkukriteerit. Aineistolähtöisessä sisältöanalyysissä aineistosta poimittiin tärkeimmät asiat tiivistäen ne yksinkertaisempaan muotoon. Tiivistetyt ilmaukset luokiteltiin alaluokkiin. Alaluokista muodostui neljä yläluokkaa ja yläluokista kaksi pääluokkaa.
Analyysistä kävi ilmi, että kuvallista tukea on hyödynnetty autismin kirjon lasten motoristen taitojen arvioinnissa käyttäen sekä yksittäisiä kuvallisia tehtäväkortteja että useammasta kuvasta muodostavaa kuvallista toimintajärjestystä eli kuvastruktuuria. Kuvallisen tuen käyttöön voidaan hyödyntää erilaisia toimintatapoja, kuten vähentää sanallista tukea kuvallista tukea käyttäessä, esittää toivottu tehtävä fyysisesti demonstroiden, tarjota lapselle mahdollisuus katsoa kuvaa tehtävän aikana sekä poistaa suoritettu tehtävä kuvastruktuurista. Kuvallisen tuen käytön hyödyt liittyvät huomion suuntaamisen ja tehtävien ymmärtämisen paranemiseen sekä näönvaraisen oppimisen hyödyntämisen mahdollistumiseen. Kuvallisen tuen käytön haasteet liittyvät liiallisen informaation luomaan hämmentymiseen sekä ajankäytön lisääntymiseen.
Kirjallisuuskatsauksen tulosten pohjalta kehitettyyn oppaaseen sisällytettiin kuvalliset ja sanalliset kuvaukset eri kehitysvaiheiden kynäotteista. Lisäksi oppaaseen lisättiin osuudet kirjoitustaidon ja kynäotteen merkityksestä ja niihin vaikuttavista tekijöistä sekä istuma-asennon ergonomiasta. Oppaan loppuun kehitettiin kuvakortit kehittyneistä kynäotteista arviointitilanteita varten. Kehittämistyö annetaan toimeksiantajan käyttöön keväällä 2024. Opas päätettiin jakaa myös julkiseksi, jotta kiinnostuneet voivat hyödyntää sitä.
The thesis was carried out as a research-based development in cooperation with the occupational therapists working at children psychiatry in the hospital Nova in Central Finland. Occupational therapists requested material related to pencil skills to support their work. The thesis was based on narrative literature review. Four research articles were analyzed using a data-based content analysis method. Research questions, inclusion and exclusion criteria were used to frame the content of the literature review. The most important aspects were extracted and summarized into simpler terms. These were classified into subcategories, which formed four subgroups and two main categories.
The analysis addressed that visual supports have been utilized in the motor skills assessment with children with autism spectrum disorder, using both individual task cards and picture activity schedules. Verbal instructions were reduced while using visual support. Children were also shown physical demonstrations of the tasks and allowed to observe the picture during the task and remove picture from the sequence after completing the task. The benefits of using visual support include improvement with maintaining attention, better task understanding as well as facilitating visual learning. Challenges in using visual support were related to confusion caused by excessive information and increased time consumption.
The guide based on the results of the literature review included visual and verbal descriptions of different developmental stages of pencil grips. It also contains information of handwriting and pencil grip and the factors affecting those and ergonomic sitting posture. Picture cards of advanced pencil grips used for the assessment were added to the end of the guide. The guide will be delivered to the client in spring 2024. The guide will also be publicly available so that students and others can benefit from it.