Mallisto hyödyntäen brändianalyysia Marimekosta
Lämsä, Vilma-Ania (2024)
Lämsä, Vilma-Ania
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214366
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214366
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteina oli tehdä brändianalyysi Marimekosta ja valmistaa neljän tuotteen mallisto hyödyntäen analyysia. Brändianalyysissa keskitytään tuote-dna:han ja brändi-identiteettiin.
Opinnäytetyössä tutkittiin, millainen on Marimekon visuaalinen brändi-identiteetti ja miten hyödyntää sitä suunnittelussa. Lisäksi selvitettiin tekijöitä mitkä tekevät Marimekon tuotteista tunnistettavat sekä miten yhdistää Marimekko ja neulekone jalkine- ja asustesuunnittelussa.
Keskeiset osa-alueet opinnäytetyössä olivat brändianalyysi ja tuotesuunnittelu. Aineistoa brändianalyysiin hankittiin kirjoista ja internetistä. Aineistonhankintamenetelmänä käytettiin myös yhtä haastattelua sekä kolmelle henkilölle lähetettyä sähköpostikyselyä. Brändianalyysi toimi lähtökohtana tuotesuunnittelulle, jossa pyrittiin luomaan Marimekon mallistoihin sopivia uusia tuotteita.
Tuloksena syntyi brändianalyysi, jossa pohditaan Marimekon brändiä, tuote dna:ta ja visuaalista brändi-identiteettiä. Tuotesuunnitteluosiossa syntyi neljän tuotteen mallisto, josta valmistettiin yksi laukku ja yksi jalkinepari Valmistuksessa hyödynnettiin neulekoneen mahdollisuuksia.
Opinnäytetyössä tutkittiin, millainen on Marimekon visuaalinen brändi-identiteetti ja miten hyödyntää sitä suunnittelussa. Lisäksi selvitettiin tekijöitä mitkä tekevät Marimekon tuotteista tunnistettavat sekä miten yhdistää Marimekko ja neulekone jalkine- ja asustesuunnittelussa.
Keskeiset osa-alueet opinnäytetyössä olivat brändianalyysi ja tuotesuunnittelu. Aineistoa brändianalyysiin hankittiin kirjoista ja internetistä. Aineistonhankintamenetelmänä käytettiin myös yhtä haastattelua sekä kolmelle henkilölle lähetettyä sähköpostikyselyä. Brändianalyysi toimi lähtökohtana tuotesuunnittelulle, jossa pyrittiin luomaan Marimekon mallistoihin sopivia uusia tuotteita.
Tuloksena syntyi brändianalyysi, jossa pohditaan Marimekon brändiä, tuote dna:ta ja visuaalista brändi-identiteettiä. Tuotesuunnitteluosiossa syntyi neljän tuotteen mallisto, josta valmistettiin yksi laukku ja yksi jalkinepari Valmistuksessa hyödynnettiin neulekoneen mahdollisuuksia.