Selvitys hybridityön toteuttamisesta kuluttajapalvelun kehittämiseksi
Taivalmäki, Eerika (2024)
Taivalmäki, Eerika
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052314907
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052314907
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on toimeksiantajan Atria Suomi Oy:n laadun tukitoimintojen alla toimivan kuluttajapalvelun työn kehittäminen. Hybridityön tekeminen on ollut viime vuosina ajankohtainen työskentelytapa. Työn avulla selvitettiin valmisteiden laadunohjauksen sekä myynnin tukitoimintojen hybridityön toteuttamista ja miten työntekijät hyödyntävät etätyötä omassa työssään. Opinnäytetyön tuloksia on tarkoitus käyttää myöhemmin kuluttajapalvelun työn kehittämisessä.
Teoriaosuudessa käydään läpi etätyön toteuttamista sekä työnantajan että työntekijän näkökulmasta. Osuudessa käydään läpi myös etätyön hyötyjä ja haittoja molempien näkökulma huomioon otettuna. Opinnäytetyössä hyödynnettiin laadullista teemahaastattelua selvittämään työnantajan näkökulmaa. Määrällisellä kyselylomakkeella selvitettiin työntekijän näkökulmaa. Työntekijän näkökulma rajautuu toimeksiantajan toimesta kahteen hybridityötä toteuttavaan tiimiin.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että Atrian hybridityön sopimus ja käytänteet ovat selkeät. Etätyön mahdollisuus lisää työtyytyväisyyttä sekä helpottaa työn ja arjen yhdistämistä. Tulokset osoittivat myös, miten tehtävänkuva vaikuttaa etätyön toteuttamiseen. Myynnin tukitoimintojen on mahdollista hyödyntää tehokkaammin hybridityön käytänteitä, ja työtehtävästä riippumatta kaikkia työtehtäviä voi tehdä niin kotona kuin toimistolla. Valmisteiden laadunohjauksen työnkuva vaatii toisella tapaa läsnäoloa toimipisteessä, ja tämä vaikuttaa myös etätyöpäivien suunnitteluun.
Teoriaosuudessa käydään läpi etätyön toteuttamista sekä työnantajan että työntekijän näkökulmasta. Osuudessa käydään läpi myös etätyön hyötyjä ja haittoja molempien näkökulma huomioon otettuna. Opinnäytetyössä hyödynnettiin laadullista teemahaastattelua selvittämään työnantajan näkökulmaa. Määrällisellä kyselylomakkeella selvitettiin työntekijän näkökulmaa. Työntekijän näkökulma rajautuu toimeksiantajan toimesta kahteen hybridityötä toteuttavaan tiimiin.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että Atrian hybridityön sopimus ja käytänteet ovat selkeät. Etätyön mahdollisuus lisää työtyytyväisyyttä sekä helpottaa työn ja arjen yhdistämistä. Tulokset osoittivat myös, miten tehtävänkuva vaikuttaa etätyön toteuttamiseen. Myynnin tukitoimintojen on mahdollista hyödyntää tehokkaammin hybridityön käytänteitä, ja työtehtävästä riippumatta kaikkia työtehtäviä voi tehdä niin kotona kuin toimistolla. Valmisteiden laadunohjauksen työnkuva vaatii toisella tapaa läsnäoloa toimipisteessä, ja tämä vaikuttaa myös etätyöpäivien suunnitteluun.