TikTok-perehdytys : ravintola-baari DOM Mikkeli
Hytonen, Jasper; Liukkonen, Linda (2024)
Hytonen, Jasper
Liukkonen, Linda
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052415263
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052415263
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa toimeksiantajalle TikTok-käyttöopas ja avustaa toimeksiantajaa sovelluksen käytön aloittamisessa. TikTok on sosiaalisen median alusta, jolla jaetaan videosisältöä. Toimeksiantaja oli halunnut liittyä TikTokiin jo pidemmän aikaa, mutta hänen aikansa ei riittänyt oma-aloitteisesti tutustumaan sovelluksen käyttöön.
Työssä käsitellään markkinointia sosiaalisessa mediassa, TikTok-sovellusta ja sen käyttöönottoa sekä videomarkkinointia yleisellä tasolla. Opinnäytetyössä hyödynnettiin sisältömarkkinoinnin menetelmänä RACE-mallia, koska se on tarkoitettu digimarkkinoinnin suunnitteluun. Teoriatiedon lähteinä käytettiin erityisesti verkkolähteitä ja kirjoja.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen ja sen tuotoksena syntyivät TikTok-käyttöopas, video ja sisältösuunnitelma. Toimeksiantajan toiveena oli yksinkertainen ja selkeä käyttöopas, joka tehtiin ottamalla useita kuvankaappauksia sovelluksesta ja lisäämällä kirjalliset ohjeet kuvien yhteyteen. Toimeksiantaja perehdytettiin TikTokin käyttöön ja tehtiin käyttäjätili sovellukseen. Tämän jälkeen tilille julkaistiin ensimmäinen video yhteistyössä ravintolan henkilökunnan kanssa. Ensimmäisen videon jälkeen tehtiin suuntaa antava sisältösuunnitelma loppuvuoden ajalle vuosikellon muodossa, jotta toimeksiantaja voisi jatkaa sisällöntuottoa itsenäisesti.
Lopputulos oli onnistunut, sillä kaikki tarvittavat vaiheet TikTok-tilin perustamiseen ja sovelluksen käytön perehdyttämiseen saatiin tehtyä. Opinnäytetyön toiminnallisena kehitystyönä tehtyä visuaalista TikTok-käyttöopasta voivat hyödyntää toimeksiantajan lisäksi myös muut yritykset, jotka kaipaavat perehdytystä TikTokin käyttöönottoon. The objective of this thesis was to produce a TikTok guide for the commissioner and help them make a TikTok account. TikTok is a social media platform made for sharing short videos and the commissioner had wanted to start a TikTok account earlier but were unable to do it due to lack of time.
This thesis is focused on social media and video marketing, with a particular interest in TikTok as a platform. The RACE model was used as a marketing tool because it is made for planning digital marketing. The thesis was practice-based study.
As a result, a simple TikTok guide was produced, the first video was published on the account and a content plan for the rest of the year was made. The TikTok guide was made by taking screenshots of the app and writing instructions next to the images. The guide can be useful for other enterprises, too, if they need help in starting with this platform.
Työssä käsitellään markkinointia sosiaalisessa mediassa, TikTok-sovellusta ja sen käyttöönottoa sekä videomarkkinointia yleisellä tasolla. Opinnäytetyössä hyödynnettiin sisältömarkkinoinnin menetelmänä RACE-mallia, koska se on tarkoitettu digimarkkinoinnin suunnitteluun. Teoriatiedon lähteinä käytettiin erityisesti verkkolähteitä ja kirjoja.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen ja sen tuotoksena syntyivät TikTok-käyttöopas, video ja sisältösuunnitelma. Toimeksiantajan toiveena oli yksinkertainen ja selkeä käyttöopas, joka tehtiin ottamalla useita kuvankaappauksia sovelluksesta ja lisäämällä kirjalliset ohjeet kuvien yhteyteen. Toimeksiantaja perehdytettiin TikTokin käyttöön ja tehtiin käyttäjätili sovellukseen. Tämän jälkeen tilille julkaistiin ensimmäinen video yhteistyössä ravintolan henkilökunnan kanssa. Ensimmäisen videon jälkeen tehtiin suuntaa antava sisältösuunnitelma loppuvuoden ajalle vuosikellon muodossa, jotta toimeksiantaja voisi jatkaa sisällöntuottoa itsenäisesti.
Lopputulos oli onnistunut, sillä kaikki tarvittavat vaiheet TikTok-tilin perustamiseen ja sovelluksen käytön perehdyttämiseen saatiin tehtyä. Opinnäytetyön toiminnallisena kehitystyönä tehtyä visuaalista TikTok-käyttöopasta voivat hyödyntää toimeksiantajan lisäksi myös muut yritykset, jotka kaipaavat perehdytystä TikTokin käyttöönottoon.
This thesis is focused on social media and video marketing, with a particular interest in TikTok as a platform. The RACE model was used as a marketing tool because it is made for planning digital marketing. The thesis was practice-based study.
As a result, a simple TikTok guide was produced, the first video was published on the account and a content plan for the rest of the year was made. The TikTok guide was made by taking screenshots of the app and writing instructions next to the images. The guide can be useful for other enterprises, too, if they need help in starting with this platform.