Ammattikorkeakoulun tutkijayliopettajan tenure trackin arvioinnin kehittäminen : case Hämeen ammattikorkeakoulu
Heikkilä, Nina (2024)
Heikkilä, Nina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052415284
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052415284
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten ammattikorkeakoulun tutkijayliopettajan tenure trackin arviointia tulee kehittää osaamisen johtamisen näkökulmasta, jotta se tukee korkeakoulun strategisia tavoitteita. Kyseessä on tutkimuksellinen kehittämistehtävä, jonka tutkimuksellinen osuus toteutettiin monimenetelmäisenä. Toimeksiantaja on Hämeen ammattikorkeakoulu.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakentuu osaamisen strategisesta johtamisesta, prosessin kehittämisestä ja vastuullisesta tutkijanarvioinnista. Teoreettinen viitekehys tarjoaa moniulotteisen pohjan aiheen tarkasteluun yhdistäen strategisen näkökulman operatiiviseen työhön sekä tutkijanarvioinnin vastuullisuuteen.
Empiirisessä osiossa toteutettiin kysely Hämeen ammattikorkeakoulun tutkijayliopettajan tenure trackissa arvioiduille henkilöille. Lisäksi järjestettiin työpaja arvioinnin kehittämiseksi lean-mallin mukaisena gemba-läpikävelynä. Kyselyn ja työpajan avulla saavutettiin laajaa ymmärrystä aiheesta kehittämistehtävää varten.
Tutkimuksellisen kehittämistehtävän tuotoksena luotiin prosessikuvaus tutkijayliopettajan tenure trackin arvioinnista sekä sisäinen ohje arviointiryhmän toiminnasta. Tuotosten lisäksi työn tuloksena koottiin kehittämisideoita arvioinnin jatkokehitykseen.
Kehittämistehtävän viisi tärkeintä havaintoa ovat: 1) Aikataulutus on tällä hetkellä yksi kriittisimmistä kehityskohteista 2) Arviointia varten hakijoilta tulisi pyytää ansioluettelo, julkaisuluettelo sekä tutkimussuunnitelma 3) Arvioinnin vaiheet ja kriteerit tulisi asettaa julkisesta saataville samaan paikkaan 4) Tenure trackin ohjaajan nimeäminen selkeyttäisi urapolkua 5) Kaikkien tutkijayliopettajien palkkaamista julkisen haun tai tenure trackin kautta voitaisiin kokeilla organisaatiossa.
Tämä opinnäytetyö on tärkeä panos Hämeen ammattikorkeakoulun tutkijanarviointien ja tutkimustoiminnan kehittämiseen. Se tarjoaa arvokasta tietoa myös muille korkeakouluille, jotka haluavat kehittää tutkijaurapolkuaan ja edistää tutkimus- ja kehittämistoimintaansa huolehtimalla tutkimuksensa kärkinimien osaamisen strategisesta johtamisesta. The purpose of this thesis is to find out how the evaluation of the tenure track of the Principal Research Scientist at a university of applied sciences should be developed from the perspective of competence management to support the strategic goals of the university. It is a research-oriented development task, the research part of which was carried out in a multi-method approach. The client is Häme University of Applied Sciences.
The theoretical framework of the thesis is based on strategic management of competence, process development and responsible researcher evaluation. The theoretical framework provides a multidimensional basis for examining the topic, combining a strategic perspective with an operational and responsibility perspective.
In the empirical part, a survey was conducted among the persons evaluated in the tenure track of a Principal Research Scientist at Häme University of Applied Sciences. In addition, a workshop was organised to develop the evaluation process as a gemba walk-through based on the lean model. The survey and the workshop helped to gain a broad understanding of the topic for the development task.
The output of the thesis was a process description for the evaluation of the tenure track and an internal guideline of the evaluation. In addition to the outputs, the work resulted in development ideas for the further development of the evaluation process.
The five main findings of the development task are: 1) Scheduling is currently one of the most critical areas for development 2) For evaluation, applicants should be asked to submit a CV, a list of publications and a research plan 3) The steps and criteria for evaluation should be made publicly available in one place 4) The appointment of a tenure track supervisor would clarify the career path 5) The hiring of all Principal Research Scientists through a public search or tenure track could be tested in the organisation.
This thesis is an important contribution to the development of researcher evaluation and research activities at Häme University of Applied Sciences. It also provides valuable information for other higher education institutions wishing to develop their researcher career paths and promote their research and development activities by ensuring strategic management of the competences of their leading research talents.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakentuu osaamisen strategisesta johtamisesta, prosessin kehittämisestä ja vastuullisesta tutkijanarvioinnista. Teoreettinen viitekehys tarjoaa moniulotteisen pohjan aiheen tarkasteluun yhdistäen strategisen näkökulman operatiiviseen työhön sekä tutkijanarvioinnin vastuullisuuteen.
Empiirisessä osiossa toteutettiin kysely Hämeen ammattikorkeakoulun tutkijayliopettajan tenure trackissa arvioiduille henkilöille. Lisäksi järjestettiin työpaja arvioinnin kehittämiseksi lean-mallin mukaisena gemba-läpikävelynä. Kyselyn ja työpajan avulla saavutettiin laajaa ymmärrystä aiheesta kehittämistehtävää varten.
Tutkimuksellisen kehittämistehtävän tuotoksena luotiin prosessikuvaus tutkijayliopettajan tenure trackin arvioinnista sekä sisäinen ohje arviointiryhmän toiminnasta. Tuotosten lisäksi työn tuloksena koottiin kehittämisideoita arvioinnin jatkokehitykseen.
Kehittämistehtävän viisi tärkeintä havaintoa ovat: 1) Aikataulutus on tällä hetkellä yksi kriittisimmistä kehityskohteista 2) Arviointia varten hakijoilta tulisi pyytää ansioluettelo, julkaisuluettelo sekä tutkimussuunnitelma 3) Arvioinnin vaiheet ja kriteerit tulisi asettaa julkisesta saataville samaan paikkaan 4) Tenure trackin ohjaajan nimeäminen selkeyttäisi urapolkua 5) Kaikkien tutkijayliopettajien palkkaamista julkisen haun tai tenure trackin kautta voitaisiin kokeilla organisaatiossa.
Tämä opinnäytetyö on tärkeä panos Hämeen ammattikorkeakoulun tutkijanarviointien ja tutkimustoiminnan kehittämiseen. Se tarjoaa arvokasta tietoa myös muille korkeakouluille, jotka haluavat kehittää tutkijaurapolkuaan ja edistää tutkimus- ja kehittämistoimintaansa huolehtimalla tutkimuksensa kärkinimien osaamisen strategisesta johtamisesta.
The theoretical framework of the thesis is based on strategic management of competence, process development and responsible researcher evaluation. The theoretical framework provides a multidimensional basis for examining the topic, combining a strategic perspective with an operational and responsibility perspective.
In the empirical part, a survey was conducted among the persons evaluated in the tenure track of a Principal Research Scientist at Häme University of Applied Sciences. In addition, a workshop was organised to develop the evaluation process as a gemba walk-through based on the lean model. The survey and the workshop helped to gain a broad understanding of the topic for the development task.
The output of the thesis was a process description for the evaluation of the tenure track and an internal guideline of the evaluation. In addition to the outputs, the work resulted in development ideas for the further development of the evaluation process.
The five main findings of the development task are: 1) Scheduling is currently one of the most critical areas for development 2) For evaluation, applicants should be asked to submit a CV, a list of publications and a research plan 3) The steps and criteria for evaluation should be made publicly available in one place 4) The appointment of a tenure track supervisor would clarify the career path 5) The hiring of all Principal Research Scientists through a public search or tenure track could be tested in the organisation.
This thesis is an important contribution to the development of researcher evaluation and research activities at Häme University of Applied Sciences. It also provides valuable information for other higher education institutions wishing to develop their researcher career paths and promote their research and development activities by ensuring strategic management of the competences of their leading research talents.