Kitaransoiton alkeisopetus lapsille ja aikuisille
Asikainen, Nelli (2024)
Asikainen, Nelli
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052415367
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052415367
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käytiin läpi, miten aikuisten ja lasten alkeisopetus eroavat toisistaan ja pohdittiin, kuinka ylläpitää oppilaan motivaatiota iästä riippumatta. Alussa sivuttiin yleisellä tasolla klassista kitaraa, jonka jälkeen esiteltiin muutama alkeisopetuskirja. Opinnäytetyön lopusta löytyvät ideaalimallit sekä aikuisten että lasten alkeisopetukseen yleisellä tasolla, sekä pohdintaa voisiko nämä mallit yhdistää. Tarkoituksena työssä oli luoda toimiva malli opettaa eri ikäisiä oppilaita ja osoittaa luovien keinojen käytön tärkeys opetuksen ja motivaation tukena.
Työssä käytiin läpi erilaisia alkeisoppikirjoja, joita olen opetuksessa käyttänyt hyödyksi ja näiden lisäksi sivuttiin hieman myös tekniikkaopuksia. Moni alkeisoppikirja on suunnattu lapsille, joten aikuisia opettaessa opettajan täytyy osata valikoida sopivat kappaleet ja hyödyntää useampaa kirjaa. Työssä esiteltiin soittoasentoon liittyviä tukia ja se sisältää myös ohjeen kehittämääni Nuottibingoon.
Opinnäytetyön päätteeksi todettiin, että ideaalimallit ovat lähtökohtaisesti samanlaiset aikuisten ja lasten opetuksessa, mutta eroavat toisistaan soitettavassa ohjelmistossa ja etenemisessä. Molempia ikäryhmiä opettaessa tärkeää on valita oppilaslähtöisesti sopivan haastavaa ohjelmistoa ja ylläpitää kannustavaa ilmapiiriä. Soittotunneilla käymisen tulisi aina olla mukavaa, mutta samalla myös kehittävää.
Työssä käytiin läpi erilaisia alkeisoppikirjoja, joita olen opetuksessa käyttänyt hyödyksi ja näiden lisäksi sivuttiin hieman myös tekniikkaopuksia. Moni alkeisoppikirja on suunnattu lapsille, joten aikuisia opettaessa opettajan täytyy osata valikoida sopivat kappaleet ja hyödyntää useampaa kirjaa. Työssä esiteltiin soittoasentoon liittyviä tukia ja se sisältää myös ohjeen kehittämääni Nuottibingoon.
Opinnäytetyön päätteeksi todettiin, että ideaalimallit ovat lähtökohtaisesti samanlaiset aikuisten ja lasten opetuksessa, mutta eroavat toisistaan soitettavassa ohjelmistossa ja etenemisessä. Molempia ikäryhmiä opettaessa tärkeää on valita oppilaslähtöisesti sopivan haastavaa ohjelmistoa ja ylläpitää kannustavaa ilmapiiriä. Soittotunneilla käymisen tulisi aina olla mukavaa, mutta samalla myös kehittävää.