Digitala marknadsföringsstrategier i finländska mikroföretag
Ingman, Axel (2024)
Ingman, Axel
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052415332
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052415332
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on kvalitatiivinen tutkimus, jossa tarkastellaan suomalaisten mikroyritysten digitaalisen markkinoinnin strategioita. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, mitkä digitaaliset markkinointikanavat soveltuvat mikroyrityksille, joilla on yleensä vähemmän resursseja markkinointiin, ja käyttävätkö yritykset digitaalisia markkinointistrategioita.
Viimeisten kymmenen vuoden aikana markkinointi on kokenut suuria muutoksia. Teknologian nopea kehitys ja kuluttajien muuttuva käyttäytyminen ovat johtaneet siihen, että yritysten on oltava läsnä siellä, missä heidän asiakkaansa ovat. Kuluttajakäyttäytymisen muutos on myös otettava huomioon, jotta voidaan ymmärtää, millaisia vaatimuksia ja odotuksia asiakkaat asettavat yritykselle.
Teoreettinen viitekehys kattaa markkinointistrategiat, kohderyhmän ja digitaaliset markkinointikanavat. Teoriassa määritellään myös, mikä on mikroyritys ja mitä markkinointistrategia pitää sisällään.
Tutkimus perustuu laadulliseen tutkimusmenetelmään. Työ on toteutettu puolistrukturoituina haastatteluina kolmen eri suomalaisen mikroyrityksen kanssa. Kvalitatiivisen menetelmän avulla saatiin syvempi ymmärrys mikroyritysten mielipiteistä ja näkökulmista digitaaliseen markkinointiin.
Arvioinnissa kävi ilmi, että vastaajat hyödyntävät laajasti digitaalisia markkinointikanavia, erityisesti sosiaalisen median kanavia. Mikroyritysten liiketoiminta poikkeaa merkittävästi toisistaan. Kaikille yrityksille ei ole olemassa yhden koon ratkaisua. Tämä tarkoittaa, että yritysten on itse suunniteltava digitaalisen markkinointinsa strategiat. Mikroyritykset käyttävät yksinkertaistettua versiota digitaalisesta markkinointistrategiasta. Vaikka siinä ei mennä syvälle, digitaalisen markkinointistrategian avulla yritykset voivat varmistaa, että niiden digitaalinen markkinointi on menestyksekästä ja kustannustehokasta.
Viimeisten kymmenen vuoden aikana markkinointi on kokenut suuria muutoksia. Teknologian nopea kehitys ja kuluttajien muuttuva käyttäytyminen ovat johtaneet siihen, että yritysten on oltava läsnä siellä, missä heidän asiakkaansa ovat. Kuluttajakäyttäytymisen muutos on myös otettava huomioon, jotta voidaan ymmärtää, millaisia vaatimuksia ja odotuksia asiakkaat asettavat yritykselle.
Teoreettinen viitekehys kattaa markkinointistrategiat, kohderyhmän ja digitaaliset markkinointikanavat. Teoriassa määritellään myös, mikä on mikroyritys ja mitä markkinointistrategia pitää sisällään.
Tutkimus perustuu laadulliseen tutkimusmenetelmään. Työ on toteutettu puolistrukturoituina haastatteluina kolmen eri suomalaisen mikroyrityksen kanssa. Kvalitatiivisen menetelmän avulla saatiin syvempi ymmärrys mikroyritysten mielipiteistä ja näkökulmista digitaaliseen markkinointiin.
Arvioinnissa kävi ilmi, että vastaajat hyödyntävät laajasti digitaalisia markkinointikanavia, erityisesti sosiaalisen median kanavia. Mikroyritysten liiketoiminta poikkeaa merkittävästi toisistaan. Kaikille yrityksille ei ole olemassa yhden koon ratkaisua. Tämä tarkoittaa, että yritysten on itse suunniteltava digitaalisen markkinointinsa strategiat. Mikroyritykset käyttävät yksinkertaistettua versiota digitaalisesta markkinointistrategiasta. Vaikka siinä ei mennä syvälle, digitaalisen markkinointistrategian avulla yritykset voivat varmistaa, että niiden digitaalinen markkinointi on menestyksekästä ja kustannustehokasta.