Opas tekoälyn käyttöönottoon palvelutyössä
Kotajärvi, Samu (2024)
Kotajärvi, Samu
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052415411
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052415411
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen työn tarkoituksena oli auttaa yrityksiä valjastamaan tekoäly käyttöönsä järkevällä tavalla palvelumuotoilun keinoin. Idea aiheelle syntyi tekijän mielenkiinnosta tekoälyn tuomiin mahdollisuuksiin arjen helpottajana. Lisäksi aiheeseen vaikutti tekijän oma kokemus palvelumuotoilun parista ja palvelutyöstä. Työ rajattiin digitaalisiin palveluihin, sillä ne eroavat suuresti perinteisestä kasvokkain tapahtuvasta palvelusta ja aihe olisi kasvanut liian laajaksi.
Työn tavoite oli kartoittaa tekoälyn mahdollistamia tapoja tehostaa työtä. Kartoituksessa kertyneen datan pohjalta luotiin selkeä opas, joka auttaa Suomalaisia pieniä ja keskisuuria yrityksiä implementoimaan tekoälyn eri muotoja yrityksensä sisäisiin prosesseihin. Työ toteutettiin ilman toimeksiantajaa, sillä mahdollisen toimeksiantajan kanssa tehtynä opas olisi saattanut olla liian tarkkaan suunnattu tietylle yritykselle. Työn tavoite oli kuitenkin tehdä työstä mahdollisimman laajasti käytettävissä oleva ja yleishyödyllinen.
Työn tietoperusta pohjautuu vahvasti tekoälyyn ja palvelumuotoiluun liittyvään tietokirjallisuuteen. Kirjallisuuden tukena käytettiin alan yritysten tuottamia blogeja ja raportteja. Lisäksi tuoreimman tiedon saamiseksi tietoa kerättiin myös tuoreista podcast -jaksoista sekä verkkolehdistä. Lehdissä ja podcast -jaksoissa oli usein haastateltu alan ammattilaisia, ja tieto oli työn kannalta merkityksellistä. Tietoperusta kattaa eri aihepiirejä, kuten tekoälyn eri muodot, sen ongelmakohdat sekä tekoälyn käyttö nykyisellään suomalaisissa yrityksissä.
Työn tuloksena syntynyt opas kuvattiin työn viimeisessä osassa. Kuvaus kattaa suunnitteluprosessin vaiheet, oppaan sisällön, visuaalisen ilmeen sekä oppaan teknisen toteutuksen kuvaamisen. Opas on tarkoitettu kaikille prosesseja tehostaville tahoille, kuten palvelupäälliköille ja -johtajille sekä myynnin kehityksestä vastaaville. Oppaan tarkoituksena on herättää ajatuksia siitä, miten työtä voi optimoida ja kehittää uudella lähestymistavalla. Oppaan luettuaan lukija osaa optimoida työtä ihmislähtöisesti tuottavammaksi ja näin helpottaa palvelu- ja myyntityöntekijöiden arkea.
Opinnäytetyön tekeminen alkoi tammikuussa 2024. Työ valmistui saman vuoden toukokuussa. Tuloksena syntyi opas, jonka avulla yritykset voivat kehittää digitaalisia toimintojaan ihmislähtöisesti.
Työn tavoite oli kartoittaa tekoälyn mahdollistamia tapoja tehostaa työtä. Kartoituksessa kertyneen datan pohjalta luotiin selkeä opas, joka auttaa Suomalaisia pieniä ja keskisuuria yrityksiä implementoimaan tekoälyn eri muotoja yrityksensä sisäisiin prosesseihin. Työ toteutettiin ilman toimeksiantajaa, sillä mahdollisen toimeksiantajan kanssa tehtynä opas olisi saattanut olla liian tarkkaan suunnattu tietylle yritykselle. Työn tavoite oli kuitenkin tehdä työstä mahdollisimman laajasti käytettävissä oleva ja yleishyödyllinen.
Työn tietoperusta pohjautuu vahvasti tekoälyyn ja palvelumuotoiluun liittyvään tietokirjallisuuteen. Kirjallisuuden tukena käytettiin alan yritysten tuottamia blogeja ja raportteja. Lisäksi tuoreimman tiedon saamiseksi tietoa kerättiin myös tuoreista podcast -jaksoista sekä verkkolehdistä. Lehdissä ja podcast -jaksoissa oli usein haastateltu alan ammattilaisia, ja tieto oli työn kannalta merkityksellistä. Tietoperusta kattaa eri aihepiirejä, kuten tekoälyn eri muodot, sen ongelmakohdat sekä tekoälyn käyttö nykyisellään suomalaisissa yrityksissä.
Työn tuloksena syntynyt opas kuvattiin työn viimeisessä osassa. Kuvaus kattaa suunnitteluprosessin vaiheet, oppaan sisällön, visuaalisen ilmeen sekä oppaan teknisen toteutuksen kuvaamisen. Opas on tarkoitettu kaikille prosesseja tehostaville tahoille, kuten palvelupäälliköille ja -johtajille sekä myynnin kehityksestä vastaaville. Oppaan tarkoituksena on herättää ajatuksia siitä, miten työtä voi optimoida ja kehittää uudella lähestymistavalla. Oppaan luettuaan lukija osaa optimoida työtä ihmislähtöisesti tuottavammaksi ja näin helpottaa palvelu- ja myyntityöntekijöiden arkea.
Opinnäytetyön tekeminen alkoi tammikuussa 2024. Työ valmistui saman vuoden toukokuussa. Tuloksena syntyi opas, jonka avulla yritykset voivat kehittää digitaalisia toimintojaan ihmislähtöisesti.