Tavoitteena etinen sointi : pop/jazz-laulajan ihanteellista resonanssia etsimässä
Murtojärvi, Saana (2024)
Murtojärvi, Saana
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052315038
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052315038
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee pop/jazz-laululle tyypillistä etistä sointia. Yhtenä pop/jazz-laulun teknisistä tavoitteista, etinen sointi jää herkästi ainoastaan mielikuvan tasolle. Tavoitteena oli selvittää, mitkä ovat etisen soinnin edellytykset käytännössä, minkälaisilla harjoituksilla etisen soinnin voisi helpoiten saavuttaa ja kuinka opettaa oppilasta, jolle etisyys on verrattain uusi käsite.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, joka sisältää toimintatutkimuksen piirteitä. Opinnäytetyötä varten koottiin kolmen harrastajalaulajan testiryhmä, jota havainnoitiin ja haastateltiin lomakekyselyllä. Testiryhmä kokoontui kolmesti 45 minuutin harjoitustuokioihin, joissa kokeiltiin erilaisia harjoituksia etisen soinnin saavuttamiseksi. Harjoitustuokiot videoitiin havainnoinnin tukemiseksi. Videot ja lomakekysely litteroitiin ja analysoitiin teemoittelemalla.
Etinen sointi saavutettiin harjoittelemalla riittävän yksinkertaisia harjoituksia pienellä sävelalueella. Toimivimmiksi harjoituksiksi koettiin n-i- ja n-y-kirjainten yhdistelmät, twang, sekä i-e-ä-a-yhdistelmät. Mielikuvat koettiin suurelta osin hyödyllisiksi. Merkittävin edellytys etisyyden saavuttamiseksi oli ääntöväylän oikeanlaiset asetukset. Rauhallinen kitalaki, rento leuka ja kielen asema suun etuosassa vaikuttivat sointiin suotuisasti. Kielen vaikutus sointiin oli selkeä, mutta harjoittelu vaatii aikaa. Harjoitusten toimivuudessa oli yksilökohtaisia eroja.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, joka sisältää toimintatutkimuksen piirteitä. Opinnäytetyötä varten koottiin kolmen harrastajalaulajan testiryhmä, jota havainnoitiin ja haastateltiin lomakekyselyllä. Testiryhmä kokoontui kolmesti 45 minuutin harjoitustuokioihin, joissa kokeiltiin erilaisia harjoituksia etisen soinnin saavuttamiseksi. Harjoitustuokiot videoitiin havainnoinnin tukemiseksi. Videot ja lomakekysely litteroitiin ja analysoitiin teemoittelemalla.
Etinen sointi saavutettiin harjoittelemalla riittävän yksinkertaisia harjoituksia pienellä sävelalueella. Toimivimmiksi harjoituksiksi koettiin n-i- ja n-y-kirjainten yhdistelmät, twang, sekä i-e-ä-a-yhdistelmät. Mielikuvat koettiin suurelta osin hyödyllisiksi. Merkittävin edellytys etisyyden saavuttamiseksi oli ääntöväylän oikeanlaiset asetukset. Rauhallinen kitalaki, rento leuka ja kielen asema suun etuosassa vaikuttivat sointiin suotuisasti. Kielen vaikutus sointiin oli selkeä, mutta harjoittelu vaatii aikaa. Harjoitusten toimivuudessa oli yksilökohtaisia eroja.