Instrumenttina keho: laulupedagogien ajatuksia kehotietoisuuden merkityksestä pop/jazz- laulunopetuksessa
Auvinen, Nea (2024)
Auvinen, Nea
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tiivistelmä
Laulaminen on kokonaisvaltaista äänentuottamista kehon ja mielen avulla. Ääneen instrumenttina vaikuttavat monet tekijät, jonka vuoksi instrumenttia on syytä tarkastella kokonaisvaltaisesti kehotietoisuuden kautta. Tutkimuksia aiheesta on viimeisten vuosien aikana tehty jo runsaasti, mutta tieteen näkökulmasta erilaiset neurologiset tutkimukset, joissa selvitetään ihmismielen sekä -kehon yhteyttä, kehittyvät alati.
Tutkimuksen tarkoituksena oli kerätä ja lisätä tietoutta kehotietoisuudesta sekä kehotietoisuuden vaikutuk- sista laulupedagogiikassa. Haluttiin selvittää mitkä asiat vaikuttavat laulajan kehotietoisuuteen, miten laulupedagogi voi huomioida kehotietoisuuden omassa opetustyössään sekä selvittää millainen rooli vuorovaikutuksella ja kohtaamisella on kehotietoisuuden näkökulmasta.
Työn lähtökohtana oli tutkijan oma kiinnostus aihetta kohtaan sekä halu lisätä tietoutta aiheesta. Työ toteutettiin laadullisena tutkimuksena haastattelemalla kolmea pop/jazz- laulupedagogia. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina.
Tutkimuksen tuloksena kartoitettiin lisää tietoa laulupedagogeille aiheesta kehotietoisuus. Tutkimuksen mukaan laulupedagogiikan perustana toimii kehotietoisuuteen. Ääni instrumenttia ei voida tarkastella kokonaisvaltaisesti huomioimatta kehotietoisuutta. Työn pohjalta tärkeimpiä havaintoja olivat kehotietoisuuden kiistaton merkitys laulunopetuksessa, oppilaslähtöinen opettaminen, oppilaan kohtaaminen sekä oppilaan ja opettajan välinen vuorovaikutus.
Tutkimuksen tarkoituksena oli kerätä ja lisätä tietoutta kehotietoisuudesta sekä kehotietoisuuden vaikutuk- sista laulupedagogiikassa. Haluttiin selvittää mitkä asiat vaikuttavat laulajan kehotietoisuuteen, miten laulupedagogi voi huomioida kehotietoisuuden omassa opetustyössään sekä selvittää millainen rooli vuorovaikutuksella ja kohtaamisella on kehotietoisuuden näkökulmasta.
Työn lähtökohtana oli tutkijan oma kiinnostus aihetta kohtaan sekä halu lisätä tietoutta aiheesta. Työ toteutettiin laadullisena tutkimuksena haastattelemalla kolmea pop/jazz- laulupedagogia. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina.
Tutkimuksen tuloksena kartoitettiin lisää tietoa laulupedagogeille aiheesta kehotietoisuus. Tutkimuksen mukaan laulupedagogiikan perustana toimii kehotietoisuuteen. Ääni instrumenttia ei voida tarkastella kokonaisvaltaisesti huomioimatta kehotietoisuutta. Työn pohjalta tärkeimpiä havaintoja olivat kehotietoisuuden kiistaton merkitys laulunopetuksessa, oppilaslähtöinen opettaminen, oppilaan kohtaaminen sekä oppilaan ja opettajan välinen vuorovaikutus.