Rörelsesagor med ett mångkulturellt perspektiv - ett verktyg för professionella på daghem : utveckling av hälsofrämjande rörelsesagor som belyser mångkultur på ett barnvänligt sätt
Ingman, Viktoria; Lindqvist, Mira; Nordström, Vilma; Rehnström, Alexandra; Novia, Yrkeshögskolan (2024)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Ingman, Viktoria
Lindqvist, Mira
Nordström, Vilma
Rehnström, Alexandra
Novia, Yrkeshögskolan
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052415442
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052415442
Tiivistelmä
Detta är ett utvecklingsarbete utfört inom projektet Resursstarka barn. Examensarbetet fokuserar på mångkultur och fysisk aktivitet på daghem. Syftet med examensarbetet var att öka medvetenhet för mångkultur bland professionella på daghem och stöda dem att arbeta hälsofrämjande och mångkulturellt i barngrupper. Målet för arbetet var att skapa en produkt som fungerar hälsofrämjande och ökar medvetenhet för mångkultur i barngrupper på daghem. Den första frågeställningen var ”Kan en produkt stöda professionella på daghem att stärka delaktighet och respekt i förhållande till olika bakgrunder och värderingar, bland barn?”. Den andra frågeställningen var ”Kan en produkt genom fysisk aktivitet, fungera hälsofrämjande och öka delaktighet på daghem?”. I arbetet är huvudfokuset på mångkultur och fysisk aktivitet på daghem. Det behandlas även delaktighet och respekt kopplat till mångkultur.
Arbetets utvecklingsprocess har baserat sig på metoden ”bygg-mät-lär-feedbackloop” av Ries. Datainsamlingsmetoderna som användes var enkät, intervju och observation. Arbetet inleddes med litteratursökning, för att sedan utveckla en produkt. Produkten utvärderades i tre omgångar och testades på fältet. Arbetets slutgiltiga produkt är en serie av rörelsesagor som stöder professionella på daghem, att arbeta hälsofrämjande och mångkulturellt med barn. Produkten är avsedd för professionella på daghem, att använda i barngrupper. I resultaten konstateras att professionella på daghem behöver mera verktyg för att arbeta mångkulturellt. Resultaten visar även att fysisk aktivitet är hälsofrämjande och delaktighetsfrämjande.
Arbetets utvecklingsprocess har baserat sig på metoden ”bygg-mät-lär-feedbackloop” av Ries. Datainsamlingsmetoderna som användes var enkät, intervju och observation. Arbetet inleddes med litteratursökning, för att sedan utveckla en produkt. Produkten utvärderades i tre omgångar och testades på fältet. Arbetets slutgiltiga produkt är en serie av rörelsesagor som stöder professionella på daghem, att arbeta hälsofrämjande och mångkulturellt med barn. Produkten är avsedd för professionella på daghem, att använda i barngrupper. I resultaten konstateras att professionella på daghem behöver mera verktyg för att arbeta mångkulturellt. Resultaten visar även att fysisk aktivitet är hälsofrämjande och delaktighetsfrämjande.