Vaikuttajamarkkinointi TikTokissa : z-sukupolven ostokäyttäytyminen
Toni, Maria (2024)
Toni, Maria
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052415401
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052415401
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitetään TikTokin mikrovaikuttajien vaikuttajamarkkinoinnin yhteyttä Z-sukupolven ostokäyttäytymiseen ja -päätöksiin keskittyen etenkin vaatebrändeihin. Aihe on ajankohtainen, sillä sosiaalisen median vaikutus kuluttajien ostokäyttäytymiseen on kasvava trendi. Etenkin Z-sukupolvi tunnetaan digitaalisesti aktiivisena, ja he käyttävät usein sosiaalista mediaa osto- ja tuotetietojen hankkimiseen ennen päätöksentekoa. TikTok alustana tarjoaa mahdollisuuden tutustua uusiin tuotteisiin ja brändeihin, saada inspiraatiota sekä vertailla eri vaihtoehtoja.
Opinnäytetyön tietopohjassa käsitellään vaikuttajamarkkinointia, TikTokia vaikuttajamarkkinoinnin kanavana ja Z-sukupolvea. Kyselyosiossa selvitetään Z-sukupolven edustajien ostopäätöksiin, vaikuttajien luotettavuuteen ja nykyaikaiseen ostokäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä TikTok-alustalla. Tulosten mukaan Z-sukupolvi hyödyntää aktiivisesti TikTokia alustana ostopäätöksiä tehdessään.
Toteutettu kysely antoi lisätietoa ja syventävää ymmärrystä Z-sukupolven ostokäyttäytymisestä TikTokissa. Tulokset vahvistivat teoriassa käytyjä asioita kuten, että Z-sukupolvi käyttää TikTokia merkittävänä osana ostokäyttäytymistään vaatebrändien osalta. Lisäksi kysely antoi viitteitä siitä, että Z-sukupolvi on altis vaikuttajamarkkinoinnille TikTokissa. Vertaisarviot ja suositukset ohjaavat vahvasti heidän ostokäyttäytymistään.
Opinnäytetyön tietopohjassa käsitellään vaikuttajamarkkinointia, TikTokia vaikuttajamarkkinoinnin kanavana ja Z-sukupolvea. Kyselyosiossa selvitetään Z-sukupolven edustajien ostopäätöksiin, vaikuttajien luotettavuuteen ja nykyaikaiseen ostokäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä TikTok-alustalla. Tulosten mukaan Z-sukupolvi hyödyntää aktiivisesti TikTokia alustana ostopäätöksiä tehdessään.
Toteutettu kysely antoi lisätietoa ja syventävää ymmärrystä Z-sukupolven ostokäyttäytymisestä TikTokissa. Tulokset vahvistivat teoriassa käytyjä asioita kuten, että Z-sukupolvi käyttää TikTokia merkittävänä osana ostokäyttäytymistään vaatebrändien osalta. Lisäksi kysely antoi viitteitä siitä, että Z-sukupolvi on altis vaikuttajamarkkinoinnille TikTokissa. Vertaisarviot ja suositukset ohjaavat vahvasti heidän ostokäyttäytymistään.