Matalan kynnyksen psykososiaalisten palvelujen kehittäminen Ohjaamo Porissa
Koskinen, Tiina (2024)
Koskinen, Tiina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052415521
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052415521
Tiivistelmä
Nuorten psykososiaalisten palvelujen tarve on lisääntynyt ja ennaltaehkäisyn lisäksi jo olemassa olevien ongelmien tunnistaminen ja avun saaminen oireilun alkuvaiheessa on tärkeää. Matalan kynnyksen toimintamallin mukaisesti palveluja tulisi saada varhaisessa vaiheessa ennen ongelmien kasautumista ja vaikeutumista. Koulun, perustason ja erikoissairaanhoidon tarjoamien psyko-sosiaalisten palvelujen lisäksi on kasvava tarve kolmannen sektorin toimijoille, jotta voidaan yhteistyössä tarjota mielenterveyttä tukevia ja hoitavia palveluja voinnin eri vaiheissa.
Tässä opinnäytetyössä perehdyttiin tutkimustietoon nuorten matalan kynnyksen psykososiaalisista palveluista ja kartoitettiin nuorten kokemuksia ja ajatuksia Ohjaamo Porin tarjoamista matalan kynnyksen psykososiaalisista palveluista, sekä niiden kehittämisestä.
Tutkimus toteutettiin suorittamalla sähköinen kysely Ohjaamo Porin kohde-ryhmään kuuluville alle 30-vuotiaille nuorille. Kyselyyn vastasi 65 vastaajaa, joista tilastollisesti merkittävä osa oli opiskelijoita. Ohjaamon palveluilla koettiin olleen positiivinen vaikutus mielen hyvinvointiin. Vastauksissa nousi esiin toive Ohjaamon palvelujen lisäämisestä ja toiminta-aikojen laajentamisesta. Maksuttomat, nopeasti saavutettavat ja ilman ajanvarausta tarjottavat palvelut koettiin hyvänä. Tärkeimpänä aihealueena koettiin olevan mielenterveyteen liittyvät palvelut, tämän jälkeen taloudellinen tilanne, opiskelu, arjen hallinta ja haastavat elämäntilanteet olivat aiheita, joiden vuoksi toivottiin ammattihenkilöiden tarjoamia palveluja. Erityisesti paikan päällä Ohjaamossa tarjottavia palveluja pidettiin tärkeinä, mutta myös mahdollisuutta asioida etänä esimerkiksi chatissa tai viestien välityksellä.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan esittää kehitysehdotuksia Ohjaamo Porin psykososiaalisten palvelujen kehittämiseksi. Moni jo saatavilla oleva palvelu ja toimintatapa koettiin hyvänä ja palveluja toivottiin olevan tarjolla enemmän. Ohjaamotoimintaa olisi hyvä tehdä yhä näkyvämmäksi laajemmalle yleisölle ja tehostaa yhteistyötä eri toimijoiden välillä.
Tässä opinnäytetyössä perehdyttiin tutkimustietoon nuorten matalan kynnyksen psykososiaalisista palveluista ja kartoitettiin nuorten kokemuksia ja ajatuksia Ohjaamo Porin tarjoamista matalan kynnyksen psykososiaalisista palveluista, sekä niiden kehittämisestä.
Tutkimus toteutettiin suorittamalla sähköinen kysely Ohjaamo Porin kohde-ryhmään kuuluville alle 30-vuotiaille nuorille. Kyselyyn vastasi 65 vastaajaa, joista tilastollisesti merkittävä osa oli opiskelijoita. Ohjaamon palveluilla koettiin olleen positiivinen vaikutus mielen hyvinvointiin. Vastauksissa nousi esiin toive Ohjaamon palvelujen lisäämisestä ja toiminta-aikojen laajentamisesta. Maksuttomat, nopeasti saavutettavat ja ilman ajanvarausta tarjottavat palvelut koettiin hyvänä. Tärkeimpänä aihealueena koettiin olevan mielenterveyteen liittyvät palvelut, tämän jälkeen taloudellinen tilanne, opiskelu, arjen hallinta ja haastavat elämäntilanteet olivat aiheita, joiden vuoksi toivottiin ammattihenkilöiden tarjoamia palveluja. Erityisesti paikan päällä Ohjaamossa tarjottavia palveluja pidettiin tärkeinä, mutta myös mahdollisuutta asioida etänä esimerkiksi chatissa tai viestien välityksellä.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan esittää kehitysehdotuksia Ohjaamo Porin psykososiaalisten palvelujen kehittämiseksi. Moni jo saatavilla oleva palvelu ja toimintatapa koettiin hyvänä ja palveluja toivottiin olevan tarjolla enemmän. Ohjaamotoimintaa olisi hyvä tehdä yhä näkyvämmäksi laajemmalle yleisölle ja tehostaa yhteistyötä eri toimijoiden välillä.