Helsingin kahviloiden kilpailukyky ja visuaalinen elämyksellisyys verrattuna Etelä-Korean kahviloihin
Kemppainen, Sara (2024)
Kemppainen, Sara
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052415550
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052415550
Tiivistelmä
Tämä perinteisen raportin muodossa toteutettu opinnäytetyö tarkastelee Helsingin ydinkeskustan yksityisten kivijalkakahviloiden toimintaa ja kilpailua. Kahviloita vertaillaan myös Etelä-Korean Soulista valittuihin vertailukohteisiin. Työn aihe on rajattu pääasiassa kahvilakulttuureihin, kilpailuun, elämyksellisyyteen, brändäykseen sekä visuaaliseen brändiin. Suomi on tunnettu kahvinkuluttajamaana, muttei erikoisluontoisista kahviloista. Etelä-Korean kahviloissa taas hyödynnetään eri teemoja, visuaalista brändäystä ja erikoisluontoisempaa tarjoomaa edistyksellisesti. Kahvilat Helsingissä ja Soulissa eroavat merkittävästi toisistaan ja valittiin sen vuoksi vertailukohteiksi.
Opinnäytetyön aiheen valintaan vaikuttivat huomattu tarve vahvistaa Helsingin yksityisten kahviloiden asemaa ketjukahviloiden vallatessa kahvilamarkkinoita. Aihe on myös mielenkiintoinen ja ajankohtainen, koska elämyksellisyyden ja visuaalisen brändäyksen merkitys korostuu kilpailussa yhä enemmän. Soulin kahviloiden visuaalinen elämyksellisyys ja vahva brändäys toimivat hyvinä vertailukohteina Helsingin kahviloille.
Ensimmäisessä tietoperustan luvussa käsitellään palvelun markkinointia ja kilpailua erottuvuuden kautta. Toisessa luvussa käydään läpi elämystalouden ja elämyksellisyyden piirteitä sekä hyötyjä. Elämystalousnäkökulman avulla palveluyrityksillä on mahdollisuus tuottaa asiakkaalle odotusten ylittävä elämys, joka on ikimuistoinen kokemus. Lopuksi korostetaan brändäyksen vaikutuksia kahvilatoimintaan. Aihe käsittelee vahvan brändin elementtejä sekä visuaalista brändäystä. Erityisesti visuaalinen brändäys on keino luoda mielenkiintoa, erottuvuutta ja kilpailuetua kahviloille.
Tutkimus toteutettiin pääasiassa syksyllä 2023 havainnoinnin ja benchmarking-vertailuanalyysin avulla. Havainnoinnilla tarkasteltiin Helsingin kahviloiden nykytilaa. Benchmarkingilla vertailtiin kahviloita Soulin Yeonnam-Dongin alueen vertailukohteisiin. Tutkimuksen tavoitteena oli löytää Yeonnam-Dongista kilpailua vahvistavia elementtejä, joita voitaisiin hyödyntää myös Helsingin kahviloissa. Havainnointi taas tarjosi tärkeää tietoa, jota ei ollut saatavilla sekundäärilähteistä. Tutkimuksen avulla Helsingin ja Yeonnam-Dongin kahviloista tehtiin analyysi ja pohdinta. Analyysin avulla kerättiin kehitysehdotuksia, joita hyödyntämällä Helsingin kahviloiden kilpailupotentiaalia voidaan vahvistaa entisestään.
Opinnäytetyön aiheen valintaan vaikuttivat huomattu tarve vahvistaa Helsingin yksityisten kahviloiden asemaa ketjukahviloiden vallatessa kahvilamarkkinoita. Aihe on myös mielenkiintoinen ja ajankohtainen, koska elämyksellisyyden ja visuaalisen brändäyksen merkitys korostuu kilpailussa yhä enemmän. Soulin kahviloiden visuaalinen elämyksellisyys ja vahva brändäys toimivat hyvinä vertailukohteina Helsingin kahviloille.
Ensimmäisessä tietoperustan luvussa käsitellään palvelun markkinointia ja kilpailua erottuvuuden kautta. Toisessa luvussa käydään läpi elämystalouden ja elämyksellisyyden piirteitä sekä hyötyjä. Elämystalousnäkökulman avulla palveluyrityksillä on mahdollisuus tuottaa asiakkaalle odotusten ylittävä elämys, joka on ikimuistoinen kokemus. Lopuksi korostetaan brändäyksen vaikutuksia kahvilatoimintaan. Aihe käsittelee vahvan brändin elementtejä sekä visuaalista brändäystä. Erityisesti visuaalinen brändäys on keino luoda mielenkiintoa, erottuvuutta ja kilpailuetua kahviloille.
Tutkimus toteutettiin pääasiassa syksyllä 2023 havainnoinnin ja benchmarking-vertailuanalyysin avulla. Havainnoinnilla tarkasteltiin Helsingin kahviloiden nykytilaa. Benchmarkingilla vertailtiin kahviloita Soulin Yeonnam-Dongin alueen vertailukohteisiin. Tutkimuksen tavoitteena oli löytää Yeonnam-Dongista kilpailua vahvistavia elementtejä, joita voitaisiin hyödyntää myös Helsingin kahviloissa. Havainnointi taas tarjosi tärkeää tietoa, jota ei ollut saatavilla sekundäärilähteistä. Tutkimuksen avulla Helsingin ja Yeonnam-Dongin kahviloista tehtiin analyysi ja pohdinta. Analyysin avulla kerättiin kehitysehdotuksia, joita hyödyntämällä Helsingin kahviloiden kilpailupotentiaalia voidaan vahvistaa entisestään.