Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kaupan alan työntekijöiden työmotivaation tukeminen valmentavalla johtamisella

Evsikova, Ekaterina (2024)

Avaa tiedosto
Evsikova_Ekaterina.pdf (260.3Kt)
Lataukset: 


Evsikova, Ekaterina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052415569
Tiivistelmä
Nykyajan liike-elämä on nopeatempoista, ennakoimatonta ja vaatii työntekijöiltä sekä lähijohtajilta joustavuutta, päätöksentekokykyä, resilienssiä sekä inhimillisyyttä. Kaupan ala kokee jatkuvaa muutosta asiakaskäyttäytymisen ja digitalisoitumisen myötä, mikä edellyttää uudenlaista osaamista ja työmotivaatiota työntekijöiltä. Työmotivaatiolla on keskeinen merkitys työntekijöiden tehokkuudessa, työn laadussa ja työhyvinvoinnissa, ja lähijohtajilla on tärkeä rooli työntekijöiden motivoinnissa, mikä puolestaan vaikuttaa yrityksen toimivuuteen ja tuottavuuteen.

Tämä opinnäytetyö toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia, miten valmentavalla johtamisella lähijohtaja voi tukea kaupan alan työntekijöiden työmotivaatiota. Opinnäytetyössä keskityttiin työntekijöiden näkökulmaan ja kokemuksiin työmotivaation tukemisessa valmentavalla johtamisella. Aihe rajoittui ainoastaan kaupan alaan.

Tietoperustassa käsiteltiin itseohjautuvuusteoria työmotivaation johtamisessa, työmotivaation muodostamista sekä sen merkitystä kaupan alalla. Tämän jälkeen käsiteltiin valmentavaa johtamista sekä pohdittiin valmentavan johtamisen keinoja, joilla voidaan tukea työntekijöiden työmotivaatiota.

Tutkimusaineisto kerättiin keväällä 2024. Aineistonkeruumenetelmäksi valittiin teemahaastattelu, johon osallistui 6 kaupan alan työntekijää. Haastattelukysymykset laadittiin tutkimuksen pää- ja alakysymysten pohjalta. Aineistosta saatuja tuloksia vertailtiin tietoperustaan.

Tutkimustulosten mukaan työmotivaation tukeminen kaupan alan työntekijöillä edellyttää useita keskeisiä tekijöitä, jotka linkittyvät valmentavan johtamisen periaatteisiin. Yksilöllinen lähestymistapa, työntekijän voimavarojen huomioiminen, vastuun antaminen, ammatillisen kehityksen mahdollistaminen sekä tunnustuksen antaminen työstä on todettu olevan merkittäviä tekijöitä, joiden avulla kaupan alan työntekijöiden työmotivaatiota lähijohtaja voi tukea. Lisäksi tuloksissa on osoitettu, että avoin viestintä ja jatkuva palautteenanto ovat keskeisiä valmentavan johtamisen menetelmiä, jotka parantavat työilmapiiriä ja luottamusta johtajan ja työntekijöiden välillä. Näiden tekijöiden avulla voidaan luoda kestävä ja motivoiva työympäristö, joka tukee yrityksen pitkäaikaista menestystä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste