Tuotteistaminen osana palvelukehitystä
Kovalainen, Juuso (2024)
Kovalainen, Juuso
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052415620
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052415620
Tiivistelmä
Viimeisten vuosikymmenien aikana palveluiden osuus yritysten liiketoiminnassa on kasvanut merkittävästi eikä niiden yleistymisen odoteta hidastuvan. Yritykset lisäävät jatkuvasti palveluita liiketoimintaansa ja muokkaavat liiketoimintamallejaan paremman kannattavuuden saavuttamiseksi. Tämä kehitys korostaa palvelukehityksen merkitystä entisestään, sillä yritysten on pysyttävä kilpailukykyisinä ja relevantteina kuluttajien silmissä.
Palvelukehityksessäkin on monia erilaisia lähestymistapoja, kuten palvelumuotoilu ja Kaizen – lean prosessi. Vaikka tuotteistamisessa on monia yhtäläisyyksiä näiden menetelmien kanssa, sen lähtökohta on erilainen. Tuotteistamisessa pyritään tunnistamaan koko palveluprosessin heikot kohdat ja optimoimaan se siten, että lopputuloksena on helposti myytävä ja ostettava palvelu.
Tietoperustan tarkoituksena oli perehdyttää lukija siihen, mitä palvelut ovat ja mistä ne koostuvat. Aluksi käytiin läpi palveluiden ominaispiirteet ja selitettiin, miksi palveluiden myyminen on usein vaikeampaa kuin tuotteiden. Lisäksi tarkasteltiin palvelutuotannon ja -kuluttamisen prosessia tarkemmin. Kun palveluiden teoria oli käsitelty perusteellisesti, siirryttiin käsittelemään palvelukehitystä. Palvelukehityksen jälkeen syvennyttiin tuotteistamiseen, tutkien sen teoreettista taustaa, hyötyjä ja menetelmiä, jotka liittyivät pitkälti edellisen pääluvun teoriaan. Tämä rakenne tarjosi lukijalle kattavan ymmärryksen siitä, miten palveluita voidaan kehittää ja tuotteistaa.
Tietoperustan pohjalta rakentui opinnäytetyön varsinainen produkti, joka on yrityksille ja kehittäjille suunnattu opas palvelukehitykseen tuotteistamisen keinoin. Oppaan taustalla oli ajatus siitä, että tuotteistamisella on toimialasta riippuen erilaisia määritelmiä ja siksi sen määritelmä voi olla vaikea hahmottaa. Oppaassa pyrittiin löytämään eri lähteiden yhtäläisyydet ja luomaan tiivis ja helposti lähestyttävä paketti, joka kattaa tuotteistamisen teorian, käytännön menetelmät ja hyödyt. Tavoitteena oli tarjota lukijalle selkeä ja käytännönläheinen opas palvelukehitykseen tuotteistamisen keinoin.
Lopputuloksena syntyi 11 – sivuinen visuaalisesti rakennettu opas, joka on luotu hyödyntäen graafisen suunnittelun työkaluja Canvaa ja Powerpointia. Oppaan sivut ovat liitetty raportin lop-puun liitteiksi A4 kokoisiksi sivuiksi, jotta ne olisivat helposti saatavissa. Tämä työ on toteutettu kevään 2024 aikana.
Palvelukehityksessäkin on monia erilaisia lähestymistapoja, kuten palvelumuotoilu ja Kaizen – lean prosessi. Vaikka tuotteistamisessa on monia yhtäläisyyksiä näiden menetelmien kanssa, sen lähtökohta on erilainen. Tuotteistamisessa pyritään tunnistamaan koko palveluprosessin heikot kohdat ja optimoimaan se siten, että lopputuloksena on helposti myytävä ja ostettava palvelu.
Tietoperustan tarkoituksena oli perehdyttää lukija siihen, mitä palvelut ovat ja mistä ne koostuvat. Aluksi käytiin läpi palveluiden ominaispiirteet ja selitettiin, miksi palveluiden myyminen on usein vaikeampaa kuin tuotteiden. Lisäksi tarkasteltiin palvelutuotannon ja -kuluttamisen prosessia tarkemmin. Kun palveluiden teoria oli käsitelty perusteellisesti, siirryttiin käsittelemään palvelukehitystä. Palvelukehityksen jälkeen syvennyttiin tuotteistamiseen, tutkien sen teoreettista taustaa, hyötyjä ja menetelmiä, jotka liittyivät pitkälti edellisen pääluvun teoriaan. Tämä rakenne tarjosi lukijalle kattavan ymmärryksen siitä, miten palveluita voidaan kehittää ja tuotteistaa.
Tietoperustan pohjalta rakentui opinnäytetyön varsinainen produkti, joka on yrityksille ja kehittäjille suunnattu opas palvelukehitykseen tuotteistamisen keinoin. Oppaan taustalla oli ajatus siitä, että tuotteistamisella on toimialasta riippuen erilaisia määritelmiä ja siksi sen määritelmä voi olla vaikea hahmottaa. Oppaassa pyrittiin löytämään eri lähteiden yhtäläisyydet ja luomaan tiivis ja helposti lähestyttävä paketti, joka kattaa tuotteistamisen teorian, käytännön menetelmät ja hyödyt. Tavoitteena oli tarjota lukijalle selkeä ja käytännönläheinen opas palvelukehitykseen tuotteistamisen keinoin.
Lopputuloksena syntyi 11 – sivuinen visuaalisesti rakennettu opas, joka on luotu hyödyntäen graafisen suunnittelun työkaluja Canvaa ja Powerpointia. Oppaan sivut ovat liitetty raportin lop-puun liitteiksi A4 kokoisiksi sivuiksi, jotta ne olisivat helposti saatavissa. Tämä työ on toteutettu kevään 2024 aikana.