Visuaalisen ilmeen suunnittelu Lapin Liikunta ry:n Sporttileirille
Jansson, Emmi (2024)
Jansson, Emmi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052515681
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052515681
Tiivistelmä
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä suunniteltiin uusi visuaalinen ilme Lapin Liikunta ry:n Sporttileirille. Toimeksiantajana toimiva Lapin Liikunta ry on aluejärjestö, jonka tärkein tehtävä on tukea ihmisten aktiivista elämäntapaa ja hyvinvointia. Heidän järjestämä Sporttileiri on neljän päivän mittainen matalankynnyksen liikunnallinen kesäleiri, joka on suunnattu alakouluikäisille lapsille. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda selkeä, kohderyhmää puhutteleva ja toimeksiantajan markkinointimateriaalien tuottamista tukeva visuaalinen ilme, joka on taitettu graafisen ohjeiston muotoon. Tavoitteen onnistumista arvioitiin toimeksiantajan palautteen perusteella. Opinnäytetyöprosessi aloitettiin tammikuussa 2024.
Työn tietoperusta rajattiin käsittelemään brändiä ja visuaalisen ilmeen suunnittelua painottuen brändi-identiteettiin ja tavoitemielikuvan rakentamiseen sekä logon, värimaailman, muotokielen ja typografian suunnitteluprosessiin. Tietoperustassa käsitellään myös saavutettavuutta, joka on merkittävä tekijä yhdenvertaisen ja ymmärrettävän sisällön tuotannossa.
Menetelmänä käytettiin vertailuanalyysiä ja osana sitä toteutettiin kohderyhmän haastattelu. Vertailuanalyysin avulla omaa toimintaa verrataan kilpailijoiden tekemiin ratkaisuihin. Analyysin tekeminen auttaa hahmottamaan markkinoiden tilannetta, sekä tarjoaa uusia ideoita oman suunnittelun tueksi. Haastattelun avulla on mahdollista ymmärtää mitä mieltä kohderyhmä, eli tässä tapauksessa haastatteluun osallistuneet 9–10-vuotiaat lapset, ovat kilpailijayritysten visuaalisista ratkaisuista, kuten värimaailmasta ja leirijulisteesta.
Visuaalinen ilme suunniteltiin Adoben Illustrator, Photoshop ja InDesign ohjelmilla. Ilmeen suunnittelussa pyrittiin keskittymään selkeyteen, leikkisyyteen ja energisyyteen, sillä näiden sanojen koettiin kuvastavan parhaiten Sporttileirin henkeä ja tavoiteltua brändimielikuvaa. Suunnittelun tukena käytettiin teoriaosan kirjoittamisen tuomia oppeja, sekä vertailuanalyysin pohjalta tehtyjä johtopäätöksiä. Opinnäytetyön lopullinen tuotos oli 20 sivuinen pdf muotoon tallennettu graafinen ohjeisto, jossa esiteltiin uuden visuaalisen ilmeen osat. Visuaalista ilmettä havainnollistettiin leiriesitteen, sosiaalisen median julkaisun ja leiripaita mockupin avulla.
Opinnäytetyö valmistui aikataulun mukaisesti toukokuussa 2024 ja toimeksiantaja oli prosessiin kokonaisuudessaan erittäin tyytyväinen. Hän kertoi lopputuloksen olleen mieleinen erityisesti sen takia, että materiaaleja on helppo muokata, niissä on kuunneltu toimeksiantajan toiveita ja ne mahdollistavat yhdistyksen tehokkaamman ajankäytön. Prosessin aikana opinnäytetyön kirjoittaja oppi paljon uutta muun muassa brändäyksestä, visuaalisten elementtien symboliikasta sekä graafisen suunnittelun ohjelmien käytöstä.
Työn tietoperusta rajattiin käsittelemään brändiä ja visuaalisen ilmeen suunnittelua painottuen brändi-identiteettiin ja tavoitemielikuvan rakentamiseen sekä logon, värimaailman, muotokielen ja typografian suunnitteluprosessiin. Tietoperustassa käsitellään myös saavutettavuutta, joka on merkittävä tekijä yhdenvertaisen ja ymmärrettävän sisällön tuotannossa.
Menetelmänä käytettiin vertailuanalyysiä ja osana sitä toteutettiin kohderyhmän haastattelu. Vertailuanalyysin avulla omaa toimintaa verrataan kilpailijoiden tekemiin ratkaisuihin. Analyysin tekeminen auttaa hahmottamaan markkinoiden tilannetta, sekä tarjoaa uusia ideoita oman suunnittelun tueksi. Haastattelun avulla on mahdollista ymmärtää mitä mieltä kohderyhmä, eli tässä tapauksessa haastatteluun osallistuneet 9–10-vuotiaat lapset, ovat kilpailijayritysten visuaalisista ratkaisuista, kuten värimaailmasta ja leirijulisteesta.
Visuaalinen ilme suunniteltiin Adoben Illustrator, Photoshop ja InDesign ohjelmilla. Ilmeen suunnittelussa pyrittiin keskittymään selkeyteen, leikkisyyteen ja energisyyteen, sillä näiden sanojen koettiin kuvastavan parhaiten Sporttileirin henkeä ja tavoiteltua brändimielikuvaa. Suunnittelun tukena käytettiin teoriaosan kirjoittamisen tuomia oppeja, sekä vertailuanalyysin pohjalta tehtyjä johtopäätöksiä. Opinnäytetyön lopullinen tuotos oli 20 sivuinen pdf muotoon tallennettu graafinen ohjeisto, jossa esiteltiin uuden visuaalisen ilmeen osat. Visuaalista ilmettä havainnollistettiin leiriesitteen, sosiaalisen median julkaisun ja leiripaita mockupin avulla.
Opinnäytetyö valmistui aikataulun mukaisesti toukokuussa 2024 ja toimeksiantaja oli prosessiin kokonaisuudessaan erittäin tyytyväinen. Hän kertoi lopputuloksen olleen mieleinen erityisesti sen takia, että materiaaleja on helppo muokata, niissä on kuunneltu toimeksiantajan toiveita ja ne mahdollistavat yhdistyksen tehokkaamman ajankäytön. Prosessin aikana opinnäytetyön kirjoittaja oppi paljon uutta muun muassa brändäyksestä, visuaalisten elementtien symboliikasta sekä graafisen suunnittelun ohjelmien käytöstä.