Brändikirja Pirkkala Spartansille
Häkkilä, Eetu (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052415616
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052415616
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli luoda Pirkkala Spartansin viestintätiimille brändikirja. Pirkkala Spartans on vuonna 2018 perustettu amerikkalaisen jalkapallon seura, jolla on sekä miesten, naisten että juniorien joukkueet. Brändikirjan tavoitteena on yhtenäistää eri joukkueiden viestintää seuran viestintätiimin kasvaessa usean henkilön kokonaisuudeksi.
Teoriaosuudessa käsitellään Pirkkala Spartansia, heidän arvojansa ja tarpeita. Lisäksi pohditaan syitä brändikirjan olemassaololle, sen sisältöä ja tehdään vertaisanalyysia Spartansin kilpailijoista ja muista urheiluseuroista.
Toiminnallisessa osuudessa keskitytään brändikirjan rakentamiseen. Brändikirjaan sisältyy asiat, joista Spartans haluaa viestiä, tone of voice, logot ja niiden käyttö, typografia ja kuvamaailma.
Lopputuloksena syntyi Spartansin tarpeita vastaava brändikirja, johon on kiteytetty kaikki sen brändin osat. Viestintätiimi saa brändikirjan käyttöönsä heti ja se tulee auttamaan eri joukkueiden ja kanavien viestinnän yhtenäistämisessä.
Teoriaosuudessa käsitellään Pirkkala Spartansia, heidän arvojansa ja tarpeita. Lisäksi pohditaan syitä brändikirjan olemassaololle, sen sisältöä ja tehdään vertaisanalyysia Spartansin kilpailijoista ja muista urheiluseuroista.
Toiminnallisessa osuudessa keskitytään brändikirjan rakentamiseen. Brändikirjaan sisältyy asiat, joista Spartans haluaa viestiä, tone of voice, logot ja niiden käyttö, typografia ja kuvamaailma.
Lopputuloksena syntyi Spartansin tarpeita vastaava brändikirja, johon on kiteytetty kaikki sen brändin osat. Viestintätiimi saa brändikirjan käyttöönsä heti ja se tulee auttamaan eri joukkueiden ja kanavien viestinnän yhtenäistämisessä.
