Asiakaskokemus siivouspalveluissa
Vanhakangas, Kati (2024)
Vanhakangas, Kati
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052415585
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052415585
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa pyrittiin selvittämään mistä tekijöistä hyvä asiakaskokemus siivouspalveluissa koostuu, minkälaisen tunnetilan asiakaskokemus on muodostanut ja onko erityyppisillä asiakkuuksilla tai siivouksen ajankohdalla vaikutusta asiakaskokemukseen. Tutkimuksen lähestymistapana käytettiin palvelumuotoilua ja tutkimusmenetelminä haastattelua sekä kyselyä. Tutkimuksen tarkoituksena oli löytää asiakaskokemuksesta yhdistäviä sekä erottavia tekijöitä ja hyödyntää tutkimuksen tuloksia asiakaskokemuksen kehittämisessä.
Tulosten perusteella hyvä asiakaskokemus rakentuu pääosin palvelun laadusta, henkilöstön ystävällisyydestä ja palveluasenteesta. Asiakastyyppien välillä tarkasteltuna palvelun laatu oli keskeinen tekijä, kun taas siivousajankohdan mukaan tarkasteltuna henkilöstön ystävällisyys ja palvelun laatu vaihtelivat. Asiakkaiden asiakaskokemuksen tunnetilana tyytyväisyys ja pettymys olivat yleisimpiä, mutta vaihtelua esiintyi myös toimialoittain ja palveluntuottajittain tarkasteltuna. Siivousajankohdan vaikutus asiakaskokemuksen tunteisiin korostui, sillä aukioloaikoina siivotuissa kohteissa palvelua koettiin yleisesti positiivisemmin kuin aukioloaikojen ulkopuolella siivotuissa kohteissa.
Asiakaskokemusta tutkittaessa sopimusyhdyshenkilöiden näkökulmasta havaittiin, että kaikki kolme tutkittavaa asiakkuutta olivat saaneet positiivisen asiakaskokemuksen. Kaikissa muissa asiakkuuksissa pois lukien eläinklinikka asiakaskokemus on pysynyt samana koko sopimuskauden ajan. Toimeksiantajaa pidettiin luotettavana ja kykenevänä vastaamaan haasteisiin, mutta myös joustamattomana. Muita tärkeitä havaintoja haastatteluissa olivat myyjän arvon merkitys haltuunottovaiheessa, valtakunnallisesti laadunhallinnan tasapainottaminen sekä toiminnan digitalisointi ja tarpeen mukaan suunniteltu siivous.
Kehittämisehdotuksena tutkija suosittelee toimeksiantajaa tutkimaan asiakaskokemuksen muodostumista sekä asiakaskokemuksen nykytilaa säännöllisesti ja laajemmin niin sopimusyhdyshenkilöiden kuin myös kohdeyhdyshenkilöiden näkökulmasta.
Tulosten perusteella hyvä asiakaskokemus rakentuu pääosin palvelun laadusta, henkilöstön ystävällisyydestä ja palveluasenteesta. Asiakastyyppien välillä tarkasteltuna palvelun laatu oli keskeinen tekijä, kun taas siivousajankohdan mukaan tarkasteltuna henkilöstön ystävällisyys ja palvelun laatu vaihtelivat. Asiakkaiden asiakaskokemuksen tunnetilana tyytyväisyys ja pettymys olivat yleisimpiä, mutta vaihtelua esiintyi myös toimialoittain ja palveluntuottajittain tarkasteltuna. Siivousajankohdan vaikutus asiakaskokemuksen tunteisiin korostui, sillä aukioloaikoina siivotuissa kohteissa palvelua koettiin yleisesti positiivisemmin kuin aukioloaikojen ulkopuolella siivotuissa kohteissa.
Asiakaskokemusta tutkittaessa sopimusyhdyshenkilöiden näkökulmasta havaittiin, että kaikki kolme tutkittavaa asiakkuutta olivat saaneet positiivisen asiakaskokemuksen. Kaikissa muissa asiakkuuksissa pois lukien eläinklinikka asiakaskokemus on pysynyt samana koko sopimuskauden ajan. Toimeksiantajaa pidettiin luotettavana ja kykenevänä vastaamaan haasteisiin, mutta myös joustamattomana. Muita tärkeitä havaintoja haastatteluissa olivat myyjän arvon merkitys haltuunottovaiheessa, valtakunnallisesti laadunhallinnan tasapainottaminen sekä toiminnan digitalisointi ja tarpeen mukaan suunniteltu siivous.
Kehittämisehdotuksena tutkija suosittelee toimeksiantajaa tutkimaan asiakaskokemuksen muodostumista sekä asiakaskokemuksen nykytilaa säännöllisesti ja laajemmin niin sopimusyhdyshenkilöiden kuin myös kohdeyhdyshenkilöiden näkökulmasta.
