Lageroptimeringen av reservdelar och tillbehör för båtar : en fallstudie för Inha Bruk Oy Ab
Malmström, Ernst (2024)
Malmström, Ernst
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052615777
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052615777
Tiivistelmä
Examensarbetet gjordes på uppdrag av Inha Bruk Oy Ab (Inha).
Syftet med arbetet var att ge Inha ett ramverk över hur deras produkters livscykel kunde planeras och vad som skall tas hänsyn till för att minimera kapitalbindning i form av reservdelar i lager.
Reservdelarna lagerhålls dels i fabriken, dels hos en logistikpartner.
Inha erbjuder ett brett sortiment med reservdelar och tillbehör till deras tre varumärken, båtarna Buster, Yamarin och Yamarin Cross. Det breda sortimentet binder mycket kapital som till största del lagerhålls hos deras logistikpartner.
För att analysera lagret hos logistikpartnern användes en ABC-analys för att klassificera 3449 artiklar baserat på deras försäljningsvolym. Primärdata, som bestod av reservdelarnas och tillbehörens artikelnummer, bokfört lagersaldo, lageromsättningshastighet, genomsnittlig lagringstid och åtgång, samlades och användes för att omklassificera artiklarna enligt olika faser i deras livscykel (lanseringsfasen, tillväxtfasen, mognadsfasen, nedgångsfasen). I detta arbete konstaterades 799 artiklar vara i nedgångsfasen. Dessa bestod till mesta dels av artiklar som hade låg eller ingen åtgång, mycket bundet kapital, eller som tillhörde båtmodeller som inte producerats på över 10 år. Lagerhållningskostnaderna kalkylerades för de identifierade produkterna och rekommendationer gavs till Inha på hur de skall ta itu med dessa.
Lagerhållning hos logistikpartnern av artiklar med låg åtgång är inte lönsamt. Med god lageroptimering kan Inha skära ned på lagringskostnaderna. Vikten av att identifiera och åtgärda artiklar som nått nedgångsfasen i sin livscykel betonas.
Syftet med arbetet var att ge Inha ett ramverk över hur deras produkters livscykel kunde planeras och vad som skall tas hänsyn till för att minimera kapitalbindning i form av reservdelar i lager.
Reservdelarna lagerhålls dels i fabriken, dels hos en logistikpartner.
Inha erbjuder ett brett sortiment med reservdelar och tillbehör till deras tre varumärken, båtarna Buster, Yamarin och Yamarin Cross. Det breda sortimentet binder mycket kapital som till största del lagerhålls hos deras logistikpartner.
För att analysera lagret hos logistikpartnern användes en ABC-analys för att klassificera 3449 artiklar baserat på deras försäljningsvolym. Primärdata, som bestod av reservdelarnas och tillbehörens artikelnummer, bokfört lagersaldo, lageromsättningshastighet, genomsnittlig lagringstid och åtgång, samlades och användes för att omklassificera artiklarna enligt olika faser i deras livscykel (lanseringsfasen, tillväxtfasen, mognadsfasen, nedgångsfasen). I detta arbete konstaterades 799 artiklar vara i nedgångsfasen. Dessa bestod till mesta dels av artiklar som hade låg eller ingen åtgång, mycket bundet kapital, eller som tillhörde båtmodeller som inte producerats på över 10 år. Lagerhållningskostnaderna kalkylerades för de identifierade produkterna och rekommendationer gavs till Inha på hur de skall ta itu med dessa.
Lagerhållning hos logistikpartnern av artiklar med låg åtgång är inte lönsamt. Med god lageroptimering kan Inha skära ned på lagringskostnaderna. Vikten av att identifiera och åtgärda artiklar som nått nedgångsfasen i sin livscykel betonas.