Delaktighet och kommunikation inom barnskyddets familjerehabilitering: MiniMood - Ett lekfullt verktyg som främjar barnets röst
Julin, Sandra; Löf, Elin; Snellman, Amanda (2024)
Julin, Sandra
Löf, Elin
Snellman, Amanda
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052615790
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052615790
Tiivistelmä
Detta examensarbete ingick under projektet ”Trygg tillväxt inom barnskyddet” och gjordes i samarbete med Luna Familjecenter AB, som fungerade som uppdragsgivare. Syftet med examensarbetet var att främja barnets röst och delaktighet inom familjerehabiliteringen. Examensarbetet gjordes som ett utvecklingsarbete vars mål var att tillhandahålla ett tilltalande och lekfullt verktyg som är användbart och givande för såväl handledare som klient.
Centrala teman som behandlas i examensarbetet är barnets röst, delaktighet och kommunikation. Även modeller, verktyg och metoder som främjar och utvecklar delaktighet och kommunikation mellan vuxen och barn tas i beaktande.
I litteraturstudien analyserades befintlig forskning samt populärvetenskaplig litteratur inom utvecklingsarbetets område. Som modell för utvecklingsprocessen användes Bygg-Mät-Lär-Feedbackloopen, som bygger på lärande och utveckling genom feedback från användare. Med den teoretiska referensramen som grund samt med hjälp av tre feedbackloopar skapades den slutgiltiga produkten - MiniMood.
Resultatet av vårt utvecklingsarbete är MiniMood. MiniMood är ett dagboksliknande verktyg som består av ett introduktionsblad samt tjugo olika ifyllnadssidor. Introduktionsbladet fungerar som introduktion samt anvisning till användaren för att komma i gång med MiniMood. Efter introduktionsbladet följer de tjugo olika ifyllnadssidorna. Ifyllnadssidorna är visuellt tilltalande och varierande med olika element, där barnet genom kreativa uttryck får dela med sig av sina känslor och tankar på ett lekfullt sätt.
Centrala teman som behandlas i examensarbetet är barnets röst, delaktighet och kommunikation. Även modeller, verktyg och metoder som främjar och utvecklar delaktighet och kommunikation mellan vuxen och barn tas i beaktande.
I litteraturstudien analyserades befintlig forskning samt populärvetenskaplig litteratur inom utvecklingsarbetets område. Som modell för utvecklingsprocessen användes Bygg-Mät-Lär-Feedbackloopen, som bygger på lärande och utveckling genom feedback från användare. Med den teoretiska referensramen som grund samt med hjälp av tre feedbackloopar skapades den slutgiltiga produkten - MiniMood.
Resultatet av vårt utvecklingsarbete är MiniMood. MiniMood är ett dagboksliknande verktyg som består av ett introduktionsblad samt tjugo olika ifyllnadssidor. Introduktionsbladet fungerar som introduktion samt anvisning till användaren för att komma i gång med MiniMood. Efter introduktionsbladet följer de tjugo olika ifyllnadssidorna. Ifyllnadssidorna är visuellt tilltalande och varierande med olika element, där barnet genom kreativa uttryck får dela med sig av sina känslor och tankar på ett lekfullt sätt.