Vanhempien rooli mediakasvattajina: teknologian vaikutus kouluikäisten lasten elämässä
Samire, Fazliu (2024)
Samire, Fazliu
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052715900
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052715900
Tiivistelmä
Tässä tutkimustyössä tarkastellaan vanhempien roolia mediakasvattajina sekä teknologian vaikutusta kouluikäisten lasten elämään. Tutkimuksen tavoitteena on ymmärtää, miten vanhemmat säätelevät lastensa teknologian käyttöä. Tutkimus tarjoaa käytännön suosituksia vanhemmille, jotta he voivat olla tietoisempia teknologiakasvattajia.
Tutkimusaihe on yhteiskunnallisesti tärkeä, koska teknologian käytöllä on suuri vaikutus lasten kehitykseen, hyvinvointiin ja oppimiseen. Vanhempien rooli tasapainon löytämisessä ovat keskeisiä aiheita nykypäivän keskusteluissa.
Teoriaosuudessa tutkitaan aluksi peruskouluikäisten lasten teknologian käyttöä ja siihen liittyviä näkökohtia. Tämän jälkeen tarkastellaan vanhempien merkitystä peruskouluikäisten lasten teknologian käytössä ja sen näkökohtia.
Tutkimusprosessi alkoi aiheen valinnasta ja päättyi tulosten analysointiin ja raportointiin. Opinnäytetyössä hyödynnettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Aineisto kerättiin peruskouluikäisten vanhemmille suunnatulla kyselylomakkeella (Liite 3), joka toteutettiin Webropol-nimisellä verkkoalustalla sekä saatekyselyllä (Liite 1), jonka ohjaaja suositteli päivittämään lyhyemmäksi saatekirjeeksi (Liite 2) vastausmäärän lisäämiseen. Kyselyyn vastasi kaiken kaikkiaan 16 vanhempaa. Tutkimuksen tulokset esitetään raportissa numeerisina ja graafisina esityksinä sekä niitä tulkitaan myös sanallisesti.
Tietoperustan ja tutkimustulosten avulla saatiin arvokasta tietoa vanhemmille suunnatun tukiohjelman kehittämiseen, joka vastaa nykypäivän haasteisiin ja tarpeisiin. Tämän tukiohjelman avulla voidaan vahvistaa vanhempien kasvatustyötä ja edistää lasten terveellistä ja turvallista median käyttöä. Lisäksi tutkimustuloksia voidaan hyödyntää kehitettäessä tukiohjelmia, jotka tukevat vanhemmuutta ja edistävät lasten terveellistä suhdetta teknologiaan.
Opinnäytetyö on toteutettu aikavälillä tammikuu-toukokuu 2024.
Tutkimusaihe on yhteiskunnallisesti tärkeä, koska teknologian käytöllä on suuri vaikutus lasten kehitykseen, hyvinvointiin ja oppimiseen. Vanhempien rooli tasapainon löytämisessä ovat keskeisiä aiheita nykypäivän keskusteluissa.
Teoriaosuudessa tutkitaan aluksi peruskouluikäisten lasten teknologian käyttöä ja siihen liittyviä näkökohtia. Tämän jälkeen tarkastellaan vanhempien merkitystä peruskouluikäisten lasten teknologian käytössä ja sen näkökohtia.
Tutkimusprosessi alkoi aiheen valinnasta ja päättyi tulosten analysointiin ja raportointiin. Opinnäytetyössä hyödynnettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Aineisto kerättiin peruskouluikäisten vanhemmille suunnatulla kyselylomakkeella (Liite 3), joka toteutettiin Webropol-nimisellä verkkoalustalla sekä saatekyselyllä (Liite 1), jonka ohjaaja suositteli päivittämään lyhyemmäksi saatekirjeeksi (Liite 2) vastausmäärän lisäämiseen. Kyselyyn vastasi kaiken kaikkiaan 16 vanhempaa. Tutkimuksen tulokset esitetään raportissa numeerisina ja graafisina esityksinä sekä niitä tulkitaan myös sanallisesti.
Tietoperustan ja tutkimustulosten avulla saatiin arvokasta tietoa vanhemmille suunnatun tukiohjelman kehittämiseen, joka vastaa nykypäivän haasteisiin ja tarpeisiin. Tämän tukiohjelman avulla voidaan vahvistaa vanhempien kasvatustyötä ja edistää lasten terveellistä ja turvallista median käyttöä. Lisäksi tutkimustuloksia voidaan hyödyntää kehitettäessä tukiohjelmia, jotka tukevat vanhemmuutta ja edistävät lasten terveellistä suhdetta teknologiaan.
Opinnäytetyö on toteutettu aikavälillä tammikuu-toukokuu 2024.