Sosiaalisen median suunnitelma tilitoimistolle
Täppinen, Riikka (2024)
Täppinen, Riikka
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052415625
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052415625
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää toimeksiantajayrityksen sosiaalisen median sisällön tuottamista. Ensimmäisenä tavoitteena oli perehtyä sosiaaliseen mediaan. Opinnäytetyön toisena tavoitteena oli perehtyä sosiaalisen median suunnitteluprosessiin. Kolmas tavoite oli sosiaalisen median suunnitelman luominen toimeksiantajayritykselle.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsitellään sosiaalista mediaa ja sen tuomia hyötyjä luvussa kaksi. Lisäksi luvussa käsitellään sosiaalisen median kanavia, sisältömarkkinointia sekä vaikuttajamarkkinointia. Kolmannen luvun aiheena on sosiaalisen median suunnitteluprosessi, jota käsitellään SOSTAC-mallin avulla. SOSTAC-malli sisältää nykytilan analyysin, tavoitteiden määrittelyn, markkinointistrategian, toimintasuunnitelman sekä seurannan.
Toimeksiantajayritykselle laadittiin sosiaalisen median suunnitelma SOSTAC-mallia hyödyntäen. Suunnitelma luotiin ajalle kesäkuu 2024–toukokuu 2025. Suunnitelmaa varten analysoitiin toimeksiantajayrityksen sosiaalisen median nykytilaa SWOT-analyysin ja vertailun avulla. Toimeksiantajayrityksen somea vertailtiin kahden samalla alalla toimivan yrityksen sosiaaliseen mediaan. Suunnitelmaa varten määriteltiin mittarit, joiden avulla voidaan seurata tavoitteiden toteutumista kuukausittain ja vuositasolla. Toimeksiantajayritykselle luotiin vuosikello ja julkaisukalenteri sosiaalisen median sisällön tuottamisen tueksi. Vuosikello ja julkaisukalenteri ovat työn salaisia liitteitä.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsitellään sosiaalista mediaa ja sen tuomia hyötyjä luvussa kaksi. Lisäksi luvussa käsitellään sosiaalisen median kanavia, sisältömarkkinointia sekä vaikuttajamarkkinointia. Kolmannen luvun aiheena on sosiaalisen median suunnitteluprosessi, jota käsitellään SOSTAC-mallin avulla. SOSTAC-malli sisältää nykytilan analyysin, tavoitteiden määrittelyn, markkinointistrategian, toimintasuunnitelman sekä seurannan.
Toimeksiantajayritykselle laadittiin sosiaalisen median suunnitelma SOSTAC-mallia hyödyntäen. Suunnitelma luotiin ajalle kesäkuu 2024–toukokuu 2025. Suunnitelmaa varten analysoitiin toimeksiantajayrityksen sosiaalisen median nykytilaa SWOT-analyysin ja vertailun avulla. Toimeksiantajayrityksen somea vertailtiin kahden samalla alalla toimivan yrityksen sosiaaliseen mediaan. Suunnitelmaa varten määriteltiin mittarit, joiden avulla voidaan seurata tavoitteiden toteutumista kuukausittain ja vuositasolla. Toimeksiantajayritykselle luotiin vuosikello ja julkaisukalenteri sosiaalisen median sisällön tuottamisen tueksi. Vuosikello ja julkaisukalenteri ovat työn salaisia liitteitä.