Kansainvälisen opiskelijavaihdon vaikutus valmistumisen jälkeiseen työllistymiseen
Rantanen, Roosa (2024)
Rantanen, Roosa
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052515712
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052515712
Tiivistelmä
Kansainvälistyminen on tärkeää tulevaisuuden työelämässä. Kielitaito ja laajoja verkostoja arvostetaan yhä enemmän globalisoitavassa maailmassa. On tärkeää ymmärtää̈ erilaisia kulttuureja, ihmisiä ja pitää avoin mieli. Vaihto-opiskelun aikana opiskelija kasvattaa kansainvälistä osaamistaan ja kehittää kielitaitoaan. Vaihdossa opiskelijoiden verkosto globalisoituu ja kasvaa.
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää kuinka kansainvälinen opiskelijavaihto vaikuttaa opiskelijan valmistumisen jälkeiseen työllistymiseen. Kansainvälinen kokemus avartaa vaihto- opiskelijan näkemystä ja kehittää monipuolisesti erilaisia taitoja. Kansainvälinen osaaminen on suuressa muutoksessa, uudella sukupolvella on erilaine näkemys sekä kokemus kansainvälisyyteen. Työ on toteutettu toimeksiantona Haaga-Helian kansainvälisyyspalveluille. Haaga-Helian kansainvälisyys palvelut avustavat opiskelijoita kansainvälistymiseen liittyvissä asioissa.
Tutkimuksen ja opinnäytetyön pääkysymys on kansainvälisen vaihtokokemuksen vaikutus työllistymismahdollisuuksiin. Kansainvälistä osaamista ja sen eri kerroksia tutkitaan laaja- alaisesti hyödyntäen Demos Helsingin vuonna 2013 tehtyä selvitystä Piilotettu Osaaminen sekä Opetushallituksen kansainvälisyyteen liittyviä tutkimuksia. Näiden lähteiden avulla tutkitaan kansainvälisyyttä työelämässä ja rekrytoinnissa. Tietoperustaa sovelletaan tutkimustulosten analysoinnin tukena. Näin saadaan selvitettyä ajankohtainen tilanne siitä, kuinka paljon kansainvälistä osaamista oikeasti arvostetaan työelämässä, ja mikä on muuttunut 10 vuoden aikana.
Opinnäytetyön tietoperusta on jaettu neljään eri lukuun. Tietoperustan ensimmäisessä luvussa esitellään Haaga-Helian kansainvälistä opiskelijavaihtoa. Toisessa tietoperustan luvussa kerrotaan kansainvälistymisen osa-alueista ja niiden erilaisista kehittämistavoista. Työ on toteutettu kvalitatiivisena tutkimuksena ja tutkimusmenetelmänä on käytetty kyselylomaketta sekä puolistrukturoitua haastattelua. Valituilla tutkimusmenetelmällä̈ saatiin syvällistä tietoa henkilöiden omista kokemuksista vaihto-opiskelun hyötyihin ja työllistymiseen liittyen.
Tutkimukseen osallistui yhteensä 20 alumnia. Heistä 18 vastasivat online kyselytutkimkseen, jossa vastattiin avoimiin kenttiin. Kaksi osallistuivat teemahaastatteluun, jossa keskusteltiin laajemmin aiheesta. Kyseiset henkilöt olivat olleet Haaga-Helian koulutusohjelman opintojensa aikana kansainvälisessä opiskelijavaihdossa. Tutkimuksessa selvisi, millä tavoin vaihto-opiskelu vaikutti henkilöiden valmistumisen jälkeiseen työllistymiseen ja kansainvälisten taitojen kehittymiseen, ja mitkä asiat siihen vaikuttivat.
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää kuinka kansainvälinen opiskelijavaihto vaikuttaa opiskelijan valmistumisen jälkeiseen työllistymiseen. Kansainvälinen kokemus avartaa vaihto- opiskelijan näkemystä ja kehittää monipuolisesti erilaisia taitoja. Kansainvälinen osaaminen on suuressa muutoksessa, uudella sukupolvella on erilaine näkemys sekä kokemus kansainvälisyyteen. Työ on toteutettu toimeksiantona Haaga-Helian kansainvälisyyspalveluille. Haaga-Helian kansainvälisyys palvelut avustavat opiskelijoita kansainvälistymiseen liittyvissä asioissa.
Tutkimuksen ja opinnäytetyön pääkysymys on kansainvälisen vaihtokokemuksen vaikutus työllistymismahdollisuuksiin. Kansainvälistä osaamista ja sen eri kerroksia tutkitaan laaja- alaisesti hyödyntäen Demos Helsingin vuonna 2013 tehtyä selvitystä Piilotettu Osaaminen sekä Opetushallituksen kansainvälisyyteen liittyviä tutkimuksia. Näiden lähteiden avulla tutkitaan kansainvälisyyttä työelämässä ja rekrytoinnissa. Tietoperustaa sovelletaan tutkimustulosten analysoinnin tukena. Näin saadaan selvitettyä ajankohtainen tilanne siitä, kuinka paljon kansainvälistä osaamista oikeasti arvostetaan työelämässä, ja mikä on muuttunut 10 vuoden aikana.
Opinnäytetyön tietoperusta on jaettu neljään eri lukuun. Tietoperustan ensimmäisessä luvussa esitellään Haaga-Helian kansainvälistä opiskelijavaihtoa. Toisessa tietoperustan luvussa kerrotaan kansainvälistymisen osa-alueista ja niiden erilaisista kehittämistavoista. Työ on toteutettu kvalitatiivisena tutkimuksena ja tutkimusmenetelmänä on käytetty kyselylomaketta sekä puolistrukturoitua haastattelua. Valituilla tutkimusmenetelmällä̈ saatiin syvällistä tietoa henkilöiden omista kokemuksista vaihto-opiskelun hyötyihin ja työllistymiseen liittyen.
Tutkimukseen osallistui yhteensä 20 alumnia. Heistä 18 vastasivat online kyselytutkimkseen, jossa vastattiin avoimiin kenttiin. Kaksi osallistuivat teemahaastatteluun, jossa keskusteltiin laajemmin aiheesta. Kyseiset henkilöt olivat olleet Haaga-Helian koulutusohjelman opintojensa aikana kansainvälisessä opiskelijavaihdossa. Tutkimuksessa selvisi, millä tavoin vaihto-opiskelu vaikutti henkilöiden valmistumisen jälkeiseen työllistymiseen ja kansainvälisten taitojen kehittymiseen, ja mitkä asiat siihen vaikuttivat.