Säkerhet vid arbete med eldrivna lastbilar
Nystedt, Johan (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052415581
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052415581
Tiivistelmä
Det här examensarbetet har gjorts på uppdrag av Oy Juro-Clean Ab och behandlar ellastbilar och hur de bör hanteras när påbyggnadsarbeten utförs på dem. Risker och farosituationer som kan uppstå vid hantering av ellastbilars högspänningssystem behandlas samt arbetsmetoder för att av- och återaktivera systemet. Batteriteknik och klimatpåverkan är två viktiga områden inom elektromobilitet som också betraktas för att få en så heltäckande bild som möjligt av ellastbilar.
Syftet var att utveckla säkerhetsrutiner och arbetsmetoder för påbyggnadsarbeten på ellastbilar som utförs i uppdragsgivarens produktionsutrymmen. Arbetet inleddes med att ta reda på hur ellastbilar fungerar och är uppbyggda via tillverkarnas hemsidor och påbyggarinstruktioner. Därefter studerades utredningar och artiklar om eldrivna fordons miljöpåverkan, laddinfrastruktur samt framtida utveckling. Uppdragsgivaren fick under arbetets gång in två Volvo ellastbilar och då fokuserades arbetet mer på högspänningssystemet och processer för hur det kan av- och återaktiveras på ett säkert sätt.
Resultatet av arbetet är egna instruktioner över av- och återaktivering av högspänningssystemet på Volvos ellastbilar. Instruktionerna kommer att finnas tillgängliga i uppdragsgivarens produktionsutrymmen. Det här examensarbetet visar också att genom elektrifiering av transportsektorn kan koldioxidutsläpp och luftföroreningar minskas. Litiumjonbatterier är en central del i detta och deras miljöpåverkan ifrågasätts ofta. Arbetet visar att batterierna har en viss negativ miljöpåverkan under tillverkningen men att den övervinns relativt snabbt. Dessutom kan de återanvändas och återvinnas till stor utsträckning, vilket ytterligare är till fördel för en fortsatt elektrifiering av fordonsflottan.
Bilagorna med instruktioner över av- och återaktivering av högspänningssystemet är konfidentiella och kommer inte finnas med i den offentliga versionen av examensarbetet. This thesis has been conducted on behalf of Oy Juro-Clean Ab and is about electric trucks and how they should be handled when body work is carried out on them. Risks and dangerous situations that may arise when handling electric trucks high-voltage systems are addressed as well as work methods for deactivating and reactivating the system. Battery technology and climate impact are two important areas within electromobility that are also considered in order to provide as comprehensive a picture as possible of electric trucks.
The aim was to develop safety routines and work methods for body work on electric trucks carried out in the client’s production facilities. The work began by finding out how electric trucks work and are constructed via the manufacturer’s websites and bodywork instructions. Investigations and articles on the environmental impact of electric vehicles, charging infrastructure and future development were then studied. During the work, the client received two Volvo electric trucks, the work was then focused more on the high-voltage system and processes for how it can be safely deactivated and reactivated.
The outcome of the work is a set of instructions for activating and deactivating the high-voltage system on Volvo electric trucks. The instructions will be available in the client's production facilities. This thesis also shows that by electrifying the transport sector, carbon dioxide emissions and air pollution can be reduced. Lithium-ion batteries are a central part in this, and their environmental impact is often questioned. The work shows that the batteries have a certain negative environmental impact during manufacturing, but that this is overcome relatively quickly. In addition, they can be reused and recycled to a large extent, which is further beneficial for the continued electrification of the vehicle fleet.
The appendices containing instructions on activating and deactivating the high-voltage system are confidential and will not be included in the public version of the thesis.
Syftet var att utveckla säkerhetsrutiner och arbetsmetoder för påbyggnadsarbeten på ellastbilar som utförs i uppdragsgivarens produktionsutrymmen. Arbetet inleddes med att ta reda på hur ellastbilar fungerar och är uppbyggda via tillverkarnas hemsidor och påbyggarinstruktioner. Därefter studerades utredningar och artiklar om eldrivna fordons miljöpåverkan, laddinfrastruktur samt framtida utveckling. Uppdragsgivaren fick under arbetets gång in två Volvo ellastbilar och då fokuserades arbetet mer på högspänningssystemet och processer för hur det kan av- och återaktiveras på ett säkert sätt.
Resultatet av arbetet är egna instruktioner över av- och återaktivering av högspänningssystemet på Volvos ellastbilar. Instruktionerna kommer att finnas tillgängliga i uppdragsgivarens produktionsutrymmen. Det här examensarbetet visar också att genom elektrifiering av transportsektorn kan koldioxidutsläpp och luftföroreningar minskas. Litiumjonbatterier är en central del i detta och deras miljöpåverkan ifrågasätts ofta. Arbetet visar att batterierna har en viss negativ miljöpåverkan under tillverkningen men att den övervinns relativt snabbt. Dessutom kan de återanvändas och återvinnas till stor utsträckning, vilket ytterligare är till fördel för en fortsatt elektrifiering av fordonsflottan.
Bilagorna med instruktioner över av- och återaktivering av högspänningssystemet är konfidentiella och kommer inte finnas med i den offentliga versionen av examensarbetet.
The aim was to develop safety routines and work methods for body work on electric trucks carried out in the client’s production facilities. The work began by finding out how electric trucks work and are constructed via the manufacturer’s websites and bodywork instructions. Investigations and articles on the environmental impact of electric vehicles, charging infrastructure and future development were then studied. During the work, the client received two Volvo electric trucks, the work was then focused more on the high-voltage system and processes for how it can be safely deactivated and reactivated.
The outcome of the work is a set of instructions for activating and deactivating the high-voltage system on Volvo electric trucks. The instructions will be available in the client's production facilities. This thesis also shows that by electrifying the transport sector, carbon dioxide emissions and air pollution can be reduced. Lithium-ion batteries are a central part in this, and their environmental impact is often questioned. The work shows that the batteries have a certain negative environmental impact during manufacturing, but that this is overcome relatively quickly. In addition, they can be reused and recycled to a large extent, which is further beneficial for the continued electrification of the vehicle fleet.
The appendices containing instructions on activating and deactivating the high-voltage system are confidential and will not be included in the public version of the thesis.