Hammasteknikoksi opiskelu : motivaatiokirjeellä hammasteknikko-opintoihin hakeutuminen ja alakohtaisen osaamisen tunnustaminen
Rinne, Heidi; Korhonen, Heli (2024)
Rinne, Heidi
Korhonen, Heli
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052415500
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052415500
Tiivistelmä
Turun ammattikorkeakoulussa otettiin pisteytettävä motivaatiokirje käyttöön ensimmäistä kertaa vuonna 2021. Tätä ennen opiskelijavalinta avoimen ammattikorkeakoulun väylähaun kautta oli tehty nopeusjärjestyksessä ja sittemmin arpomalla. Motivaatiokirje syntyi tarpeesta antaa hakijoille keino osoittaa yksilöllisemmin motivaatio opintoihin pääsyä kohtaan.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on tuottaa ajantasaista tietoa motivaatiokirjeen ja opintojen yksilöllistämisen toimivuudesta sekä kartoittaa kokemuksia opinnoista, kun alakohtaista osaamista on jo taustalla. Opinnäytetyö tarjoaa myös tietoa hammastekniikan opinnoista kiinnostuneille.
Tietoa kerättiin aiempien olemassa olevien tilastojen kautta, asiantuntijahaastatteluin ja hammastekniikan lehtiartikkelien avulla. Opinnäytetyötä varten luotiin myös kyselylomake, joka lähetettiin kaikille joulukuussa 2023 läsnäolleille hammasteknikko-opiskelijoille.
Kokemusten perusteella motivaatiokirje on erinomainen väylä hammastekniikan opintoihin. Opiskelijan alakohtaista osaamista tulisi kuitenkin selvittää enemmän ja tukea mahdollisuutta aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustamiseen osana opintoja. Turku University of Applied Sciences started using a scored motivation letter first time in 2021. Before this selection of students in open pathway studies was made by either order of quickness or random selection. The motivation letter came from the need to provide applicants a way to demonstrate their motivation in a more individualized manner.
The purpose of this thesis is to provide up-to-date information on the effectiveness of the motivation letter and individualizing of the studies, as well as to explore experiences of studying when there is already a background of sector-specific expertise. It also gives information about dental technology studies.
Data was collected through existing statistics, expert interviews, and dental technology articles. A survey was created for the thesis and was sent to all dental technology students who were present in December 2023.
Overall experience has shown that motivation letter is excellent pathway to dental technology studies. However, sector-specific expertise of students should be examined more, so recognition of prior learning would be more effective.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on tuottaa ajantasaista tietoa motivaatiokirjeen ja opintojen yksilöllistämisen toimivuudesta sekä kartoittaa kokemuksia opinnoista, kun alakohtaista osaamista on jo taustalla. Opinnäytetyö tarjoaa myös tietoa hammastekniikan opinnoista kiinnostuneille.
Tietoa kerättiin aiempien olemassa olevien tilastojen kautta, asiantuntijahaastatteluin ja hammastekniikan lehtiartikkelien avulla. Opinnäytetyötä varten luotiin myös kyselylomake, joka lähetettiin kaikille joulukuussa 2023 läsnäolleille hammasteknikko-opiskelijoille.
Kokemusten perusteella motivaatiokirje on erinomainen väylä hammastekniikan opintoihin. Opiskelijan alakohtaista osaamista tulisi kuitenkin selvittää enemmän ja tukea mahdollisuutta aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustamiseen osana opintoja.
The purpose of this thesis is to provide up-to-date information on the effectiveness of the motivation letter and individualizing of the studies, as well as to explore experiences of studying when there is already a background of sector-specific expertise. It also gives information about dental technology studies.
Data was collected through existing statistics, expert interviews, and dental technology articles. A survey was created for the thesis and was sent to all dental technology students who were present in December 2023.
Overall experience has shown that motivation letter is excellent pathway to dental technology studies. However, sector-specific expertise of students should be examined more, so recognition of prior learning would be more effective.