Alarm som väcker starka känslor och reaktioner: en kvalitativ studie om räddningspersonalens behov och upplevelser av debriefing
Bäck, Martina (2024)
Bäck, Martina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052415666
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052415666
Tiivistelmä
Palomiehen tai ensihoitajan työhön kuuluu monia tunne elämän hetkiä ja reaktioita. Tämä ammattiryhmä on jatkuvasti alttiina rasittaville hälytyksille, ja joskus tarvitaan tukea debriefingin muodossa. Debriefing tarkoittaa tapahtumaa, jota saadaan tunneperäisten hälytysten jälkeen. Debriefing on tärkeä tuki jota tarvitaan huonon mielenterveyden kehittymisen estämiseksi.
Tutkimuksen tarkoituksena oli saada parempi käsitys debriefingin merkityksestä palomiehille ja ensihoitajille. Onko heillä mitään hyötyä tunneperäisten hälytysten jälkeen ja auttaako debriefing jättämään tapahtumat taakse. Myös jos palomiehen ja ensihoitajien välillä on eroja. Tutkimus antaa myös kuvan debriefing malleista ja niiden vaiheista sekä traumaperäisten stressihäiriöiden ja posttraumaattisten stressireaktioiden välisistä eroista.
Tutkimukseen valittiin laadullinen haastattelumenetelmä tietojenkeruumenetelmäksi, jossa haastateltiin yksi paloesimies, kaksi palomiestä sekä kolme ensihoitajaa vastamaan kysymyksiin. Teoreettisena lähtökohtana käytettiin Aaron Anotonovskyn teoriaa KASAM.
Tulos jakautuu kolmeen pääryhmään: pelastushenkilöstön debriefingin tarpeeseen, debriefingin kokemuksiin ja saatuun tukeen. Näistä pääluokista luotiin siihen liityvät alaluokat, jotka valaisevat pelastushenkilöstön elämykset ja kokemukset debriefingistä. Tulos osoittaa, että kaikki vastaajat ovat yhtä mieltä siitä, että debriefing on epäilemättä tarpeellinen. He kokevat, että debriefing aina järjestetään kun tarve on olemassa, ja että tärkein tuki on ilmastoivia keskusteluja samassa hälytyksessä läsnä olleiden kollegojen kanssa.
Tutkimuksen tarkoituksena oli saada parempi käsitys debriefingin merkityksestä palomiehille ja ensihoitajille. Onko heillä mitään hyötyä tunneperäisten hälytysten jälkeen ja auttaako debriefing jättämään tapahtumat taakse. Myös jos palomiehen ja ensihoitajien välillä on eroja. Tutkimus antaa myös kuvan debriefing malleista ja niiden vaiheista sekä traumaperäisten stressihäiriöiden ja posttraumaattisten stressireaktioiden välisistä eroista.
Tutkimukseen valittiin laadullinen haastattelumenetelmä tietojenkeruumenetelmäksi, jossa haastateltiin yksi paloesimies, kaksi palomiestä sekä kolme ensihoitajaa vastamaan kysymyksiin. Teoreettisena lähtökohtana käytettiin Aaron Anotonovskyn teoriaa KASAM.
Tulos jakautuu kolmeen pääryhmään: pelastushenkilöstön debriefingin tarpeeseen, debriefingin kokemuksiin ja saatuun tukeen. Näistä pääluokista luotiin siihen liityvät alaluokat, jotka valaisevat pelastushenkilöstön elämykset ja kokemukset debriefingistä. Tulos osoittaa, että kaikki vastaajat ovat yhtä mieltä siitä, että debriefing on epäilemättä tarpeellinen. He kokevat, että debriefing aina järjestetään kun tarve on olemassa, ja että tärkein tuki on ilmastoivia keskusteluja samassa hälytyksessä läsnä olleiden kollegojen kanssa.