Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Chinese business culture and environment, and entrance therein

Gorbounov, Ilja (2024)

 
Avaa tiedosto
Gorbounov_Ilja.pdf (1.102Mt)
Lataukset: 


Gorbounov, Ilja
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052415542
Tiivistelmä
Kiina maana ja markkinana on monelle tuntematon aihealue, vaikka se on yksi Suomen merkittävimmistä kauppakumppaneista. Kiinalaisella kulttuurilla on suuri vaikutus kyseisen maan liiketoimintaympäristöön, toimintaan sen sisällä, ja yrityksen etabloitumiseen. Tästä syystä Kiinan kulttuuriin tutustuminen, jopa pinnallisella tasolla, tulee auttamaan ulkomaista yrittäjää suunnistamaan tässä ympäristössä.

Työn tavoitteena oli tutkia Kiinan kulttuuria ja sen vaikutusta maan liiketoimintaympäristöön, sekä neuvotteluja, niiden prosessia, ja eri etabloitumis strategioita, heikkouksineen ja vahvuuksineen. Tutustuen työn tuloksiin, Kiinasta kiinnostunut yrittäjä pystyisi ymmärtämään maata liiketoiminnan kohteena ainakin hieman enemmän kuin aikaisemmin.

Tuloksista päätellen, kulttuurilla, erityisesti kasvo ja suhdeverkosto konsepteilla on huomattava merkitys liiketoiminta-onnistumisessa. Neuvottelu prosessi on hankala, missä kamppaillaan tosissaan ja yritetään vaikuttaa vastapuoleen erilaisilla taktiikoilla. Etabloitumisessa pitää myös huomioida monia asioita, olla varovainen kumppanin valinnassa jos päättää luoda yhteisyrityksen, ja mahdollisesti suojella oman yrityksen salaisuuksia ja teknologioita, jollei halua vahingossa luoda paikallista kilpailijaa vahvan etuaseman kanssa.
 
Despite being one of the most significant trade partners of Finland, China, both as a country and a market is unfamiliar to many people in Finland. Chinese culture has great influence over the country’s business environment, how people operate within it, and establish companies therein. For this reason, even a surface-level knowledge of Chinese culture will be helpful for any foreign entrepreneur or investor to navigate in this environment.

The goal of this work was to study Chinese culture and its influence over the country’s business environment, as well as business negotiations, their process, and different market entrance strategies. After familiarizing with the results of this study, a foreign investor interested in China would be able to understand this topic slightly better than before.

Judging by the results of the research in this thesis, face and relationship network concepts from Chinese culture are quite influential in determining whether success can be found in this environment. The negotiating process can be characterized as difficult, and partially cutthroat, where the two counterparts are competing seriously and using various tactics to influence one another. Many things must be taken into account when entering the Chinese market, such as being careful when selecting a partner for a joint venture, or protecting one’s technology and other intellectual property, if the goal is not to inadvertently create a local competitor with serious advantages.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste