Opiskelijoiden ostokäyttäytyminen tapahtumamarkkinoinnin näkökulmasta
Palmuharju, Nea (2024)
Palmuharju, Nea
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052615762
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052615762
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin opiskelijoiden ostokäyttäytymistä tapahtumamarkkinoinnin näkökulmasta. Tutkimuksen avulla haluttiin selvittää, miten sisäiset ja ulkoiset tekijät vaikuttavat opiskelijoiden ostokäyttäytymiseen. Opiskelijat saivat myös avoimien kysymysten avulla kertoa omia näkemyksiään tapahtumamarkkinoinnista ja mitkä asiat heidän kohdallaan kiinnittävät huomiota järjestettävään tapahtumaan.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä, jossa tietoa kerättiin Microsoft Forms –lomakkeella kaikilta Satakunnan ammattikorkeakoulun opiskelijoilta. Kyselyyn vastaaminen tapahtui nimettömästi ja vastaaminen oli opiskelijoille täysin vapaaehtoista. Tutkimuksen aineisto kerättiin SAMK viestinnän välittämällä sähköpostilla, jossa mukana oli saatekirje ja tutkimukseen johtava linkki. Kyselyyn vastasi kaiken kaikkiaan 242 opiskelijaa, joiden vastausten pohjalta tutkimus toteutettiin. Tutkimus suoritettiin huhtikuussa 2024. Tarkemmat tutkimuskysymykset löytyvät tämän opinnäytteen liitteet –osiosta.
Tutkimuksen keskeisin kysymys oli, että mitkä tekijät opiskelijoilla vaikuttavat ostokäyttäytymiseensä tapahtumamarkkinoinnissa. Tutkimuksessa opiskelijat saivat pohtia omaa ostokäyttäytymistään, mitkä asiat omalla kohdalla vaikuttavat siihen ja miksi juuri nämä tekijät ovat itselle vaikuttavia ominaisuuksia
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä, jossa tietoa kerättiin Microsoft Forms –lomakkeella kaikilta Satakunnan ammattikorkeakoulun opiskelijoilta. Kyselyyn vastaaminen tapahtui nimettömästi ja vastaaminen oli opiskelijoille täysin vapaaehtoista. Tutkimuksen aineisto kerättiin SAMK viestinnän välittämällä sähköpostilla, jossa mukana oli saatekirje ja tutkimukseen johtava linkki. Kyselyyn vastasi kaiken kaikkiaan 242 opiskelijaa, joiden vastausten pohjalta tutkimus toteutettiin. Tutkimus suoritettiin huhtikuussa 2024. Tarkemmat tutkimuskysymykset löytyvät tämän opinnäytteen liitteet –osiosta.
Tutkimuksen keskeisin kysymys oli, että mitkä tekijät opiskelijoilla vaikuttavat ostokäyttäytymiseensä tapahtumamarkkinoinnissa. Tutkimuksessa opiskelijat saivat pohtia omaa ostokäyttäytymistään, mitkä asiat omalla kohdalla vaikuttavat siihen ja miksi juuri nämä tekijät ovat itselle vaikuttavia ominaisuuksia