Päivystyksen infotaulut : narratiivinen kirjallisuuskatsaus
Tuononen, Nina; Urasola, Heini; Wessman, Miia (2024)
Tuononen, Nina
Urasola, Heini
Wessman, Miia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052415563
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052415563
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa, mitä yleistä tietoa potilas tarvitsee päivystyksessä, millaisia infotauluja on käytössä päivystyksessä sekä minkälainen on infotaulujen käytettävyys. Tavoitteena oli kehittää päivystyksessä olevien infotaulujen toimivuutta. Työn toimeksiantajana oli Turun yliopistollisen keskussairaalan akuutti.
Menetelmänä käytettiin narratiivista kirjallisuuskatsausta. Haku suoritettiin terveydenhuoltoalan tietokannoista. Tutkimuksia valittiin mukaanotto- ja poissulkukriteerien ohjaamana yhteensä 10. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällön analyysillä. Tietokannoista käytössä oli Medic, Cinahl sekä Pubmed.
Analysoimalla tutkimuksia saatiin tulokseksi millaisia infotauluja tulisi olla sisällöltään, käytettävyydeltään ja sijainniltaan, jotta ne vastaavat päivystykseen saapuvien odotuksia. On tärkeää huomioida, että päivystykseen saapuvat voivat olla iältään sekä voinniltaan hyvin eritasoisia, siksi kehitystyö opasteiden suunnittelussa tulee olla laaja-alaista. Keskeisimpinä tuloksina esiin nousi tarve yksinkertaiseen ja ajantasaiseen informaatioon, joka on ymmärrettävää ja riittävän tiedottavaa.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että päivystyksen informaation on oltava helposti saatavaa, ymmärrettävää ja ajantasaista. Jatkotutkimuksena olisi hyvä tarkentaa informaation kohdentamista oikein sekä käytettävyyttä niin potilaan kuin hoitohenkilöstönkin kannalta. The subject of this thesis was to research what type of info screens are used, what is their usage and what kind of information is needed when a patient comes into the emergency. The goal was to bring in information which helps in the designing of the info screens. The thesis commissioner was TYKS emergency (TYKS ER).
The method that was used was a narrow narrative literature review, scientific research used were 10 and, on those grounds, analyzing were with inductive analyzing. Medic, Cinahl and Pubmed as a database were used.
With the help of research information and analyzing the research findings can be made clear what type of info screens, should be by content, usability and location wise and that it will measure up the expectations of the people coming in. It is important to notice that people coming into the emergency room are different by their age, wellbeing etc. also from their background. That's why research work on information signs will be a broad spectrum and compromises will be made. From those results findings it was very clear that the need for simple and up-to-date information which is understandable and informative is needed.
In conclusion it can be stated that the information in emergency rooms should be easily accessible, understandable, and up to date. In follow-up research should be focused on specifying the relevance of the information and usability in the point of view of the patient as well as the nursing staff.
Menetelmänä käytettiin narratiivista kirjallisuuskatsausta. Haku suoritettiin terveydenhuoltoalan tietokannoista. Tutkimuksia valittiin mukaanotto- ja poissulkukriteerien ohjaamana yhteensä 10. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällön analyysillä. Tietokannoista käytössä oli Medic, Cinahl sekä Pubmed.
Analysoimalla tutkimuksia saatiin tulokseksi millaisia infotauluja tulisi olla sisällöltään, käytettävyydeltään ja sijainniltaan, jotta ne vastaavat päivystykseen saapuvien odotuksia. On tärkeää huomioida, että päivystykseen saapuvat voivat olla iältään sekä voinniltaan hyvin eritasoisia, siksi kehitystyö opasteiden suunnittelussa tulee olla laaja-alaista. Keskeisimpinä tuloksina esiin nousi tarve yksinkertaiseen ja ajantasaiseen informaatioon, joka on ymmärrettävää ja riittävän tiedottavaa.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että päivystyksen informaation on oltava helposti saatavaa, ymmärrettävää ja ajantasaista. Jatkotutkimuksena olisi hyvä tarkentaa informaation kohdentamista oikein sekä käytettävyyttä niin potilaan kuin hoitohenkilöstönkin kannalta.
The method that was used was a narrow narrative literature review, scientific research used were 10 and, on those grounds, analyzing were with inductive analyzing. Medic, Cinahl and Pubmed as a database were used.
With the help of research information and analyzing the research findings can be made clear what type of info screens, should be by content, usability and location wise and that it will measure up the expectations of the people coming in. It is important to notice that people coming into the emergency room are different by their age, wellbeing etc. also from their background. That's why research work on information signs will be a broad spectrum and compromises will be made. From those results findings it was very clear that the need for simple and up-to-date information which is understandable and informative is needed.
In conclusion it can be stated that the information in emergency rooms should be easily accessible, understandable, and up to date. In follow-up research should be focused on specifying the relevance of the information and usability in the point of view of the patient as well as the nursing staff.