Kestävä kehitys ja kiertotalous teknisten alojen ammatillisessa koulutuksessa : TAO, Turun Ammattiopistosäätiö
Runsala, Terhi (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052415657
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052415657
Tiivistelmä
Kestävä kehitys ja kiertotalous ovat paljon esillä ja tutkimus- ja kehitystyö niiden ympärillä on vilkasta. Käytännön toteutuksessa, etenkään kiertotalouden osalta, ei kuitenkaan vielä ylletä Suomessa asetettuihin tavoitteisiin. Koulutuksella on tärkeä rooli näiden tavoitteiden edistämisessä varmistamalla tulevaisuuden ammattilaisten tarvittavat taidot, mutta myös kehittämällä työelämää vastuullisempaan suuntaan. Vaikuttavuus on suuri erityisesti rakennusalalla, joka on merkittävä materiaalin kuluttaja ja suurimpia jätteentuottajia Suomessa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää kestävän kehityksen ja kiertotalouden opetusta ammatillisessa, teknisten alojen koulutuksessa. Teoriapohjaa haettiin perehtymällä kestävästä kehityksestä, kiertotaloudesta ja ympäristökasvatuksesta julkaistuun kirjallisuuteen. Nuorten näkökulmaa aiheiden oppimiseen saatiin tehdyn kyselyn sekä nuorisobarometrin tuloksista.
Kehitysehdotuksissa painottuu nuorten osallistamisen tärkeys sekä oppiminen konkreettisesti käsillä tekemällä. Erityisesti nähtiin tarve tuoda selvemmin esiin kiertotaloutta edistävien toimien merkitystä ja vaikuttavuutta sekä vahvistamalla aiheen teoriaosaamista. Ammatillisen koulutuksen työelämälähtöisyys tulee näkyä myös kestävän kehityksen ja kiertotalouden opetuksen suunnittelussa esimerkiksi työssäoppimistehtäviä kehittämällä. Sustainable development and circular economy have become widely discussed topics, with active research and development in these areas. However, the practical implementation of the circular economy in Finland has not yet achieved the goals set for it. Education can play a significant role in promoting these goals by equipping future professionals with essential skills and directing the field towards a more sustainable path. The construction industry, being one of the largest waste producers in Finland and a significant consumer of materials, has a significant impact in this regard.
The thesis aimed to develop the teaching of sustainable development and circular economy in vocational and technical education. The study used existing literature and research to build a database. The view of young learners on learning was also studied through surveys.
The development proposals emphasize the importance of involving young people in hands-on activities and learning through practice. It is necessary to highlight the significance and effectiveness of actions taken towards sustainability and circular economy while strengthening the theoretical knowledge of the subject. The planning of teaching should also consider the orientation toward working life.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää kestävän kehityksen ja kiertotalouden opetusta ammatillisessa, teknisten alojen koulutuksessa. Teoriapohjaa haettiin perehtymällä kestävästä kehityksestä, kiertotaloudesta ja ympäristökasvatuksesta julkaistuun kirjallisuuteen. Nuorten näkökulmaa aiheiden oppimiseen saatiin tehdyn kyselyn sekä nuorisobarometrin tuloksista.
Kehitysehdotuksissa painottuu nuorten osallistamisen tärkeys sekä oppiminen konkreettisesti käsillä tekemällä. Erityisesti nähtiin tarve tuoda selvemmin esiin kiertotaloutta edistävien toimien merkitystä ja vaikuttavuutta sekä vahvistamalla aiheen teoriaosaamista. Ammatillisen koulutuksen työelämälähtöisyys tulee näkyä myös kestävän kehityksen ja kiertotalouden opetuksen suunnittelussa esimerkiksi työssäoppimistehtäviä kehittämällä.
The thesis aimed to develop the teaching of sustainable development and circular economy in vocational and technical education. The study used existing literature and research to build a database. The view of young learners on learning was also studied through surveys.
The development proposals emphasize the importance of involving young people in hands-on activities and learning through practice. It is necessary to highlight the significance and effectiveness of actions taken towards sustainability and circular economy while strengthening the theoretical knowledge of the subject. The planning of teaching should also consider the orientation toward working life.