BRAND IMAGE OF INTERNATIONAL ICE HOCKEY : Case: IIHF Word Championships 2012 & 2013
Maasalo, Taneli; Käyhkö, Oskari (2014)
Maasalo, Taneli
Käyhkö, Oskari
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121820400
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121820400
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli selvittää kansainvälisen jääkiekon brändi-imagoa. Tutkimus toteutettiin jääkiekon MM-kilpailuissa vuosina 2012 ja 2013 Helsingissä sekä Tukholmassa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitä ominaisuuksia katsojat pitävät ominaisina jääkiekolle lajina ja sitä kautta myös pohtia, mitkä ominaisuudet mahdollisesti lisäävät katsojien kiinnostusta lajia kohtaan. Lisäksi vertailtiin eri kansallisuuksien eroja vastauksissa. Tulosten avulla myös pohdittiin, kuinka jääkiekkoa brändinä olisi mahdollista kehittää ja vahvistaa.
Tutkimuksessa käytettiin kyselylomaketta, jossa vastaajat vastasivat monivalintakysymyksiin. Kyselyt toteutettiin Helsingissä ja Tukholmassa kilpailupaikkojen välittömään läheisyyteen rakennetuilla fanialueilla. Yhteensä haastatteluja molemmissa toteutetuissa kyselyissä tehtiin 745 kappaletta. Tutkimustyyppinä oli kvantitatiivinen tutkimus. Tutkimuksen analysoinnissa käytettiin Thomas Gadin 4-D bränditeoriaa.
Tutkimuksen perusteella keskeisimpiä ominaisuuksia, joita vastaajat liittivät jääkiekkoon, olivat hauskuus, jännittävyys, voimakkuus sekä kansainvälisyys. Tarkasteltaessa vastauksia sosiaalinen ulottuvuus nousi esille vahvasti fanien mielipiteisiin vaikuttavana tekijänä. Tutkimuksessa selvisi, että suomalaisten ja ruotsalaisten fanien näkemykset jääkiekosta vastasivat melko paljon toisiaan. Huomionarvoista on kuitenkin se, että suomalaisten fanien näkemykset jääkiekosta vakavana, empaattisena ja hauskana lajina poikkesivat selkeimmin muiden maiden vastaajien näkemyksistä. Selkein ero kaikkien vastaajaryhmien välillä oli näkemys jääkiekosta muodollisena lajina.
Tulevaisuudessa tutkimusta pystytään hyödyntämään esimerkiksi urheilu- ja tapahtumamarkkinoinnissa, tulevissa tutkimuksissa, markkinointiyhteistyössä sekä jääkiekon brändin kehittämisessä. Tutkimuksessa kerättyä aineistoa voidaan käyttää myös oppimateriaalina liiketalouden ja hallinnon opinnoissa. Tutkimus tarjoaa tietoa jääkiekkofanien suhtautumisesta lajiin sekä tekijöistä, joita he pitävät lajissa tärkeinä.
Tutkimuksessa käytettiin kyselylomaketta, jossa vastaajat vastasivat monivalintakysymyksiin. Kyselyt toteutettiin Helsingissä ja Tukholmassa kilpailupaikkojen välittömään läheisyyteen rakennetuilla fanialueilla. Yhteensä haastatteluja molemmissa toteutetuissa kyselyissä tehtiin 745 kappaletta. Tutkimustyyppinä oli kvantitatiivinen tutkimus. Tutkimuksen analysoinnissa käytettiin Thomas Gadin 4-D bränditeoriaa.
Tutkimuksen perusteella keskeisimpiä ominaisuuksia, joita vastaajat liittivät jääkiekkoon, olivat hauskuus, jännittävyys, voimakkuus sekä kansainvälisyys. Tarkasteltaessa vastauksia sosiaalinen ulottuvuus nousi esille vahvasti fanien mielipiteisiin vaikuttavana tekijänä. Tutkimuksessa selvisi, että suomalaisten ja ruotsalaisten fanien näkemykset jääkiekosta vastasivat melko paljon toisiaan. Huomionarvoista on kuitenkin se, että suomalaisten fanien näkemykset jääkiekosta vakavana, empaattisena ja hauskana lajina poikkesivat selkeimmin muiden maiden vastaajien näkemyksistä. Selkein ero kaikkien vastaajaryhmien välillä oli näkemys jääkiekosta muodollisena lajina.
Tulevaisuudessa tutkimusta pystytään hyödyntämään esimerkiksi urheilu- ja tapahtumamarkkinoinnissa, tulevissa tutkimuksissa, markkinointiyhteistyössä sekä jääkiekon brändin kehittämisessä. Tutkimuksessa kerättyä aineistoa voidaan käyttää myös oppimateriaalina liiketalouden ja hallinnon opinnoissa. Tutkimus tarjoaa tietoa jääkiekkofanien suhtautumisesta lajiin sekä tekijöistä, joita he pitävät lajissa tärkeinä.