Esihenkilön työntekijäkokemukseen vaikuttavat tekijät päivittäistavarakaupan alalla
Parkkonen, Ville (2024)
Parkkonen, Ville
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052615823
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052615823
Tiivistelmä
Työntekijäkokemus on viimeisen kuluneen vuosikymmenen aikana noussut tärkeäksi näkökulmaksi työntekijöiden motivoinnissa ja kehittämisessä. Tutkimukset ovat osoittaneet positiivisella työntekijäkokemuksella olevan vaikutusta sekä työntekijöiden sitoutuneisuuteen että yrityksen asiakaskokemukseen. Työntekijäkokemuksen johtaminen ja sen olemassaolon tiedostaminen ovat tänä päivänä organisaatioille erityisen tärkeitä, sillä kilpailu niin osaavasta työvoimasta kuin asiakkaistakin kiihtyy jatkuvasti.
Tämä opinnäytetyö pyrkii selvittämään päivittäistavarakaupan alan esihenkilöiden työntekijäkokemuksen tilannetta sekä siihen vaikuttavia tekijöitä. Tavoitteena on selvittää eri tekijöiden painoarvoa ja vaikutusta työntekijäkokemuksen muodostumiseen sekä esihenkilöiden sitoutuneisuuteen. Aihe on ajankohtainen kaupan alan henkilöstön suuren vaihtuvuuden vuoksi.
Tietoperustassa esitellään työntekijäkokemuksen viitekehystä ja kuvataan sen yhteyttä työntekijöiden sitoutuneisuuteen sekä asiakaskokemukseen. Tietoperustan tärkeimpinä elementteinä toimivat Jacob Morganin kehittämä kolmen kokemusympäristön teoria sekä siihen pohjautuva Miikka Huhdan ja Visa Myllyntauksen teoria kokemuskahdeksikosta. Tietoperustassa esitellään myös päivittäistavarakaupan esihenkilön työnkuvan erityispiirteitä.
Opinnäytetyötä varten tehdyssä tutkimuksessa aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastatteluja. Tutkimukseen valittiin haastateltavaksi kuusi pääkaupunkiseutulaista päivittäistavarakaupan esihenkilöä, jotka työskentelevät myymälöidensä ylimpinä esihenkilöinä ja ovat tulos-vastuussa yksiköistään. Aineiston sisältö analysoitiin teemoittelemalla. Tutkimus toteutettiin helmi-maaliskuussa keväällä 2024.
Tutkimuksen tuloksissa vahvistui työntekijäkokemuksen subjektiivisuus ja esihenkilöiden työntekijäkokemuksen epävakaa tilanne. Esihenkilöt kokivat eri tekijät tärkeiksi oman työntekijäkokemuksensa kannalta. Kuitenkin suurimman painoarvon työntekijäkokemuksen muodostumisessa saivat työn ominaispiirteet sekä työkulttuuri ja työhyvinvointi. Vähiten merkittävinä pidettiin olemassaolon tarkoitusta sekä fyysistä työympäristöä. Etenemis- ja kehittymismahdollisuudet sekä palkkaus koettiin sitouttavimmiksi tekijöiksi. Eniten parannusta toivottiin palkitsemisen kokonaisuuteen sekä työvälineiden tarjontaan.
Tutkimuksen tulosten perusteella päivittäistavarakaupan alan organisaatioiden henkilöstöosastot ja esihenkilöt pystyvät kohdistamaan esihenkilöiden sitouttamisen ja työtyytyväisyyden parantamisen eteen tehtävät toimenpiteet oikeisiin asioihin.
Tämä opinnäytetyö pyrkii selvittämään päivittäistavarakaupan alan esihenkilöiden työntekijäkokemuksen tilannetta sekä siihen vaikuttavia tekijöitä. Tavoitteena on selvittää eri tekijöiden painoarvoa ja vaikutusta työntekijäkokemuksen muodostumiseen sekä esihenkilöiden sitoutuneisuuteen. Aihe on ajankohtainen kaupan alan henkilöstön suuren vaihtuvuuden vuoksi.
Tietoperustassa esitellään työntekijäkokemuksen viitekehystä ja kuvataan sen yhteyttä työntekijöiden sitoutuneisuuteen sekä asiakaskokemukseen. Tietoperustan tärkeimpinä elementteinä toimivat Jacob Morganin kehittämä kolmen kokemusympäristön teoria sekä siihen pohjautuva Miikka Huhdan ja Visa Myllyntauksen teoria kokemuskahdeksikosta. Tietoperustassa esitellään myös päivittäistavarakaupan esihenkilön työnkuvan erityispiirteitä.
Opinnäytetyötä varten tehdyssä tutkimuksessa aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastatteluja. Tutkimukseen valittiin haastateltavaksi kuusi pääkaupunkiseutulaista päivittäistavarakaupan esihenkilöä, jotka työskentelevät myymälöidensä ylimpinä esihenkilöinä ja ovat tulos-vastuussa yksiköistään. Aineiston sisältö analysoitiin teemoittelemalla. Tutkimus toteutettiin helmi-maaliskuussa keväällä 2024.
Tutkimuksen tuloksissa vahvistui työntekijäkokemuksen subjektiivisuus ja esihenkilöiden työntekijäkokemuksen epävakaa tilanne. Esihenkilöt kokivat eri tekijät tärkeiksi oman työntekijäkokemuksensa kannalta. Kuitenkin suurimman painoarvon työntekijäkokemuksen muodostumisessa saivat työn ominaispiirteet sekä työkulttuuri ja työhyvinvointi. Vähiten merkittävinä pidettiin olemassaolon tarkoitusta sekä fyysistä työympäristöä. Etenemis- ja kehittymismahdollisuudet sekä palkkaus koettiin sitouttavimmiksi tekijöiksi. Eniten parannusta toivottiin palkitsemisen kokonaisuuteen sekä työvälineiden tarjontaan.
Tutkimuksen tulosten perusteella päivittäistavarakaupan alan organisaatioiden henkilöstöosastot ja esihenkilöt pystyvät kohdistamaan esihenkilöiden sitouttamisen ja työtyytyväisyyden parantamisen eteen tehtävät toimenpiteet oikeisiin asioihin.