Ulkoistettujen HR-palveluiden kartoitus
Karhu, Jenni (2024)
Karhu, Jenni
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052415568
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052415568
Tiivistelmä
Hyvällä henkilöstöjohtamisella huolehditaan työntekijät oikeaan paikkaan oikeaan aikaan. Henkilöstökäytänteillä varmistetaan henkilöstöjohtamisen toteutuminen. Yrityksen työntekijöiden määrä voi olla niin pieni, ettei sen kannata palkata omaa henkilöstöasiantuntijaa. Tarve henkilöstökäytänteiden toteuttamiselle voi olla kuitenkin laaja. Yritykset voivat ulkoistaa HR-palveluita tilitoimistolle hoidettavaksi. Monet yritykset ovat jo ulkoistaneet palkanlaskennan ulkopuoliselle palveluntuottajalle. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, mitä HR-palveluita yritykset olisivat kiinnostuneita ostamaan ulkoistettuna palveluna ja missä henkilöstötyössä yritykset tarvitsevat apua liiketoiminnassaan. Tutkimuksen tuloksia on tarkoitus hyödyntää opinnäytetyön toimeksiantajayritykseen, joka haluaa kehittää tarjoamiaan HR-palveluita asiakaslähtöisesti.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin tutkimuskyselynä. Valikoidulle joukolle yrityksiä lähetettiin HR-palveluita kartoittava tutkimuskysely, joka toteutettiin Webropol-kyselyohjelmalla. Tulosten perusteella ilmeni, että yritykset ovat kiinnostuneita eniten palkanlaskennan ulkoistamisesta. Kiinnostusta herätti myös rekrytointi ja paikallinen sopiminen. Vastaajayritykset olivat kehitysmyönteisiä. Monet henkilöstökäytänteet nähtiin sellaisina, että niissä on kehitystarvetta, vaikka niitä ei suoraan haluttaisi ulkoistaa. Ulkoistamisen kahtena tärkeimpänä syynä pidettiin kustannussäästöä ja resurssien vapauttamista varsinaiseen liiketoimintaan. Vastauksista ilmeni myös, että henkilöstöjohtaminen on useissa yrityksissä yrittäjän ja osakkaiden tehtävä.
Tutkimustulosten perusteella toimeksiantajalle annettiin suositukset kehittämistyölle. Suosituksissa nostettiin esille tutkimuksen perusteella nousseet ulkoistettavat palvelut ja kehitystarpeessa olevat henkilöstökäytännöt. Suosituksissa otettiin myös kantaa siihen, että tilitoimiston asiantuntijat voivat kehittyä myyjiksi. Etsimällä aktiivisesti ratkaisuja ja tarjoamalla niitä asiakkaalle voidaan asiakasyrityksen henkilöstötyötä kehittää. Tilitoimiston henkilöstön osaamisen kehittäminen on tärkeää.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin tutkimuskyselynä. Valikoidulle joukolle yrityksiä lähetettiin HR-palveluita kartoittava tutkimuskysely, joka toteutettiin Webropol-kyselyohjelmalla. Tulosten perusteella ilmeni, että yritykset ovat kiinnostuneita eniten palkanlaskennan ulkoistamisesta. Kiinnostusta herätti myös rekrytointi ja paikallinen sopiminen. Vastaajayritykset olivat kehitysmyönteisiä. Monet henkilöstökäytänteet nähtiin sellaisina, että niissä on kehitystarvetta, vaikka niitä ei suoraan haluttaisi ulkoistaa. Ulkoistamisen kahtena tärkeimpänä syynä pidettiin kustannussäästöä ja resurssien vapauttamista varsinaiseen liiketoimintaan. Vastauksista ilmeni myös, että henkilöstöjohtaminen on useissa yrityksissä yrittäjän ja osakkaiden tehtävä.
Tutkimustulosten perusteella toimeksiantajalle annettiin suositukset kehittämistyölle. Suosituksissa nostettiin esille tutkimuksen perusteella nousseet ulkoistettavat palvelut ja kehitystarpeessa olevat henkilöstökäytännöt. Suosituksissa otettiin myös kantaa siihen, että tilitoimiston asiantuntijat voivat kehittyä myyjiksi. Etsimällä aktiivisesti ratkaisuja ja tarjoamalla niitä asiakkaalle voidaan asiakasyrityksen henkilöstötyötä kehittää. Tilitoimiston henkilöstön osaamisen kehittäminen on tärkeää.