Kohti parempaa toimittajayhteistyötä hankinnan ja hankintaosaamisen kehittämisellä
Särkivuori, Tuija (2024)
Särkivuori, Tuija
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052715953
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052715953
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää toimittajayhteistyötä sekä tarkastella, miten hankinnan toiminta ja hankintahenkilöstön osaaminen vaikuttavat toimittajayhteistyön parantamiseen siten, että yhteistyöstä saadaan paras mahdollinen hyöty sekä toimittajalle että ostajalle. Kehittämisessä ja tarkastelussa tuli ottaa huomioon myös markkinatilanteen muutosten sekä vastuullisuuden tuomat vaatimukset tulevaisuudessa. Tavoitteena oli myös tutkia, tarvitaanko hankinnassa tunneälykkyyttä. Perinteisesti hankinnassa on painotettu kaupallista-, teknistä- ja sopimusosaamista ja niin sanotut pehmeät arvot ovat olleet toissijaisia. Opinnäytetyö tehtiin Alva-yhtiöt Oy:n toimeksiannosta.
Lähestymistavaksi valittiin konstruktiivinen tutkimus, jossa kehittämistehtävän tavoitteena oli käytännön ongelman ratkaisu luomalla uusi konstruktio sekä käytännön ja teorian välillä käytiin tiivistä vuoropuhelua. Tutkimusmenetelminä tässä opinnäytetyössä käytettiin strukturoitua haastattelua ja ryhmähaastattelua. Tietoperusta opinnäytetyöhön luotiin ajankohtaisten kirjallisuuden ja tutkimusten pohjalta. Strukturoituihin haastatteluihin osallistui Alva-yhtiöiden hankintahenkilöstöä konsernipalveluiden hankintatiimistä ja hankintakategorioiden jäseniä sekä johtoa. Ryhmähaastattelut toteutettiin Alva-yhtiöiden järjestämillä toimittajapäivillä vuosina 2022 ja 2023. Toimittajapäiville osallistui Alva-yhtiöiden tärkeimmät toimittajat hankintakategorioittain.
Tutkimuksen tuloksena ilmeni, että hyvään toimittajayhteistyöhön vaaditaan läpinäkyvää, avointa ja luottamuksellista toimittajayhteistyötä. Myös hankintaosaaminen ja hankintahenkilöstön tunneälykkyys vaikuttavat toimittajayhteistyön onnistumiseen. Hankinnan toimintavoilla ja roolituksella on keskeinen merkitys toimittajayhteistyön onnistumiseen.
Tutkimuksen pohjalta tehtiin esitys Alva-yhtiöiden hankinnan toimintatapojen kehitykseen ja ehdotettiin työkalumalleja toimittajayhteistyön käänteisen markkinoinnin käyttöön ja houkuttelevuuden selvittämiseen. Tutkimuksen tuloksena myös luotiin hankintaosaamisen kehitysehdotus, jonka avulla hankintaosaamista voidaan analysoida ja kehittää tunneälykkyys huomioiden.
Lähestymistavaksi valittiin konstruktiivinen tutkimus, jossa kehittämistehtävän tavoitteena oli käytännön ongelman ratkaisu luomalla uusi konstruktio sekä käytännön ja teorian välillä käytiin tiivistä vuoropuhelua. Tutkimusmenetelminä tässä opinnäytetyössä käytettiin strukturoitua haastattelua ja ryhmähaastattelua. Tietoperusta opinnäytetyöhön luotiin ajankohtaisten kirjallisuuden ja tutkimusten pohjalta. Strukturoituihin haastatteluihin osallistui Alva-yhtiöiden hankintahenkilöstöä konsernipalveluiden hankintatiimistä ja hankintakategorioiden jäseniä sekä johtoa. Ryhmähaastattelut toteutettiin Alva-yhtiöiden järjestämillä toimittajapäivillä vuosina 2022 ja 2023. Toimittajapäiville osallistui Alva-yhtiöiden tärkeimmät toimittajat hankintakategorioittain.
Tutkimuksen tuloksena ilmeni, että hyvään toimittajayhteistyöhön vaaditaan läpinäkyvää, avointa ja luottamuksellista toimittajayhteistyötä. Myös hankintaosaaminen ja hankintahenkilöstön tunneälykkyys vaikuttavat toimittajayhteistyön onnistumiseen. Hankinnan toimintavoilla ja roolituksella on keskeinen merkitys toimittajayhteistyön onnistumiseen.
Tutkimuksen pohjalta tehtiin esitys Alva-yhtiöiden hankinnan toimintatapojen kehitykseen ja ehdotettiin työkalumalleja toimittajayhteistyön käänteisen markkinoinnin käyttöön ja houkuttelevuuden selvittämiseen. Tutkimuksen tuloksena myös luotiin hankintaosaamisen kehitysehdotus, jonka avulla hankintaosaamista voidaan analysoida ja kehittää tunneälykkyys huomioiden.