Japanista mallia maskottien käyttöön markkinoinnissa
Hämäläinen, Anna (2024)
Hämäläinen, Anna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052615805
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052615805
Tiivistelmä
Maskottien tehtävä on brändin ilmeen rakentaminen ja ilmentäminen. Maskotit tuovat brändin ja tuotteen lähemmäs asiakasta, saaden sen tuntumaan lähestyttävämmältä luomalla sille kasvot. Erityisesti Japanissa maskottien käyttö on monipuolista. Koska Suomessa ei juurikaan käytetä maskotteja, opinnäytetyö tutkii, miten japanilaisia tekniikoita hyödynnettäisiin Suomen markkinoilla. Esimerkkitapauksia tutkitaan myös uudelleen brändäyksen saralta.
Videoista ja kirjallisista lähteistä koostettu listaus kuvailee erityyppisiä japanilaisia maskotteja, miten maskoteilla markkinoidaan eri tahoja sekä ideoidaan Suomeen soveltuvia ideoita.
Tutkimus antaa kattavan kuvan japanilaisista maskoteista, käyttötarkoituksista ja tekniikoista. Suomella ja Japanilla on paljon yhteistä, joten japanilaisten maskottitekniikoiden soveltaminen vaikuttaisi toimivalta Suomenkin markkinoilla. The task of mascots is to build and express a brand's identity. Mascots bring the brand and product closer to the customer, making it more approachable by giving it a face. Particularly in Japan, the use of mascots is diverse. Since mascots are not widely used in Finland, the thesis examines how Japanese techniques could be utilized in the Finnish market. Case studies also include perspective of rebranding.
A compiled list, drawn from videos and written sources, describes various types of Japanese mascots, how they are used to market different entities, and suggests ideas suitable for Finland.
The research provides a comprehensive overview of Japanese mascots, their purposes, and techniques. Finland and Japan share many similarities, so applying Japanese mascot techniques would likely be effective in the Finnish market.
Videoista ja kirjallisista lähteistä koostettu listaus kuvailee erityyppisiä japanilaisia maskotteja, miten maskoteilla markkinoidaan eri tahoja sekä ideoidaan Suomeen soveltuvia ideoita.
Tutkimus antaa kattavan kuvan japanilaisista maskoteista, käyttötarkoituksista ja tekniikoista. Suomella ja Japanilla on paljon yhteistä, joten japanilaisten maskottitekniikoiden soveltaminen vaikuttaisi toimivalta Suomenkin markkinoilla.
A compiled list, drawn from videos and written sources, describes various types of Japanese mascots, how they are used to market different entities, and suggests ideas suitable for Finland.
The research provides a comprehensive overview of Japanese mascots, their purposes, and techniques. Finland and Japan share many similarities, so applying Japanese mascot techniques would likely be effective in the Finnish market.