Brändikäsikirja: Tuusmetsään
Lindberg, Sara (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052715878
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052715878
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä syntyy brändikäsikirja toiminimiyritykselle Tuusmetsään. Opinnäytetyön toimeksiantaja on Sanna Roihan retkeilypalveluita tarjoava Tuusmetsään, joka on perustettu vuonna 2021. Työn taustalla oli tarve rakentaa yhtenäinen brändi-identiteetti sekä siihen kuuluva visuaalinen identiteetti, jolla yritys voitaisiin julkaista ja sen brändiä johtaa tulevaisuudessa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä käytännöllinen ja visuaalisesti yhtenäinen brändikäsikirja, jolla rakentaa Tuusmetsään brändi yhdenmukaiseksi ja houkuttelevaksi. Työssä rajattiin käsiteltäväksi vain yrityksen brändin linjat, jättäen brändin julkaisu ja sen tehokkuuden sekä menestyksen mittaaminen ulkopuolelle.
Tietoperustassa käsitellään brändäyksen ja visuaalisen identiteetin teorioita ja käsitteitä sekä pohjustetaan brändin johtamista. Brändin identiteetti, pääoma, merkitys ja strategia avataan laajasti. Lisäksi visuaalisen identiteetin osat eli logo, typografia, värit ja kuvamaailma avataan teoriaosuudessa syvällisesti. Tietoperustasta on rajattu historia pois, jotta voidaan keskittyä tärkeimpien konseptien ja teorioiden hallintaan, koska historia ei tuo lisäarvoa lukijalle. Tietoperustassa kerrotaan olennaiset asiat, jotta lukija ymmärtää brändikäsikirjan merkityksen.
Produkti toteutettiin intensiivisen työskentelyjakson aikana, simuloiden tulevaisuuden työelä- mää. Menetelminä käytettiin benchmarkingia eli kilpailijavertailuanalyysiä sekä toimeksiantajalle tehtyä yritysidentiteetin kartoituskyselyä. Brändäyksen ja produktin taustalla hyödynnettiin kahta mallia: Kapfererin brändi-identiteettiprismaa sekä Wheelerin brändi-identiteettiprosessia, jonka neljän vaiheen mukaan produkti kehitettiin. Menetelmillä ja malleilla pyrittiin varmistamaan visuaalisen identiteetin sopivuus yritykselle sekä brändikäsikirjan laadukkuus ja käytettävyys.
Produktin alussa perehdyttiin yritykseen ja kartoitettiin sen peruspilarit, kuten tarkoitus, visio, missio, strategia, arvot ja asiakaslupaus. Toisessa vaiheessa kirkastettiin brändistrategia, mikä pohjusti visuaalisen identiteetin. Kolmannessa vaiheessa luotiin visuaalinen identiteetti ja neljännessä vaiheessa koostettiin brändikäsikirja. Viides vaihe eli brändin käyttöönotto rajattiin työn ulkopuolelle. Opinnäytetyön produktista saatiin aikaan kattava brändikäsikirja, joka vastaa opinnäytetyölle asetettuihin tavoitteisiin, ollen toimeksiantajalle ajankohtainen ja hyödyllinen.
Brändikäsikirjaan sisällytettiin Tuusmetsään brändi-identiteetin osat toimeksiantajan kuvailemina sekä opiskelijan luoma visuaalinen identiteetti, eli logot, punavihreä väripaletti, Fira Sans Condensed fonttiperheeseen perustuva typografia, muotokieli sekä esimerkit identiteetin käytöstä.
Projektin hallinta ja aikataulussa pysyminen onnistuivat ja ohjausta sekä palautetta hyödynnettiin tehokkaasti. Pohdinnassa käsiteltiin opinnäytetyön onnistumista ja opittuja asioita rakentavasti. Opinnäytetyön tulokset ovat käytettävissä Tuusmetsään brändin kehittämisessä ja brändin mukaisena viestintänä. Opinnäytetyö on aloitettu helmikuussa 2024 ja saatettu valmiiksi tavoitteen mukaan ajallaan saman vuoden toukokuussa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä käytännöllinen ja visuaalisesti yhtenäinen brändikäsikirja, jolla rakentaa Tuusmetsään brändi yhdenmukaiseksi ja houkuttelevaksi. Työssä rajattiin käsiteltäväksi vain yrityksen brändin linjat, jättäen brändin julkaisu ja sen tehokkuuden sekä menestyksen mittaaminen ulkopuolelle.
Tietoperustassa käsitellään brändäyksen ja visuaalisen identiteetin teorioita ja käsitteitä sekä pohjustetaan brändin johtamista. Brändin identiteetti, pääoma, merkitys ja strategia avataan laajasti. Lisäksi visuaalisen identiteetin osat eli logo, typografia, värit ja kuvamaailma avataan teoriaosuudessa syvällisesti. Tietoperustasta on rajattu historia pois, jotta voidaan keskittyä tärkeimpien konseptien ja teorioiden hallintaan, koska historia ei tuo lisäarvoa lukijalle. Tietoperustassa kerrotaan olennaiset asiat, jotta lukija ymmärtää brändikäsikirjan merkityksen.
Produkti toteutettiin intensiivisen työskentelyjakson aikana, simuloiden tulevaisuuden työelä- mää. Menetelminä käytettiin benchmarkingia eli kilpailijavertailuanalyysiä sekä toimeksiantajalle tehtyä yritysidentiteetin kartoituskyselyä. Brändäyksen ja produktin taustalla hyödynnettiin kahta mallia: Kapfererin brändi-identiteettiprismaa sekä Wheelerin brändi-identiteettiprosessia, jonka neljän vaiheen mukaan produkti kehitettiin. Menetelmillä ja malleilla pyrittiin varmistamaan visuaalisen identiteetin sopivuus yritykselle sekä brändikäsikirjan laadukkuus ja käytettävyys.
Produktin alussa perehdyttiin yritykseen ja kartoitettiin sen peruspilarit, kuten tarkoitus, visio, missio, strategia, arvot ja asiakaslupaus. Toisessa vaiheessa kirkastettiin brändistrategia, mikä pohjusti visuaalisen identiteetin. Kolmannessa vaiheessa luotiin visuaalinen identiteetti ja neljännessä vaiheessa koostettiin brändikäsikirja. Viides vaihe eli brändin käyttöönotto rajattiin työn ulkopuolelle. Opinnäytetyön produktista saatiin aikaan kattava brändikäsikirja, joka vastaa opinnäytetyölle asetettuihin tavoitteisiin, ollen toimeksiantajalle ajankohtainen ja hyödyllinen.
Brändikäsikirjaan sisällytettiin Tuusmetsään brändi-identiteetin osat toimeksiantajan kuvailemina sekä opiskelijan luoma visuaalinen identiteetti, eli logot, punavihreä väripaletti, Fira Sans Condensed fonttiperheeseen perustuva typografia, muotokieli sekä esimerkit identiteetin käytöstä.
Projektin hallinta ja aikataulussa pysyminen onnistuivat ja ohjausta sekä palautetta hyödynnettiin tehokkaasti. Pohdinnassa käsiteltiin opinnäytetyön onnistumista ja opittuja asioita rakentavasti. Opinnäytetyön tulokset ovat käytettävissä Tuusmetsään brändin kehittämisessä ja brändin mukaisena viestintänä. Opinnäytetyö on aloitettu helmikuussa 2024 ja saatettu valmiiksi tavoitteen mukaan ajallaan saman vuoden toukokuussa.