"Oletko joskus halunnut jotain mitä et voi saada?" : taidekasvatus ekososiaalisen sivistyksen rakentajana
Vähämaa, Veera (2024)
Vähämaa, Veera
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052715880
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052715880
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä pohditaan taidekasvatuksen merkitystä ekososiaalisen sivistyksen rakentajana. Opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen muodostavat ekososiaalisen sivistyksen ja hegemonian käsitteet. Aihetta konkretisoidaan Astrid Lindgrenin lastenkirjasta Mirabell (1949) toteuttamani soolonukketeatteriesityksen ja sen yhteydessä järjestetyn, 7-9-vuotiaille lapsille suunnatun taidetyöpajan tarkastelun kautta. Opinnäytetyössä pohditaan, miten ekologiset arvot näkyvät käytännön tasolla taidepedagogisen kokonaisuuden toteutuksessa ja kysytään, missä ehkä olisi parantamisen varaa.
Koulun ulkopuolisen tahon koulupäivän aikana toteuttama taidekasvatus- ja opetus ovatkin hyviä keinoja ekososiaalisen sivistyksen lisäämisessä. Lapsen omaa toimijuutta korostava taidepedagoginen toiminta kannustaa oppilasta reflektoimaan omia valintojaan ja niiden vaikutusta laajempaan kokonaisuuteen.
Mirabell taidepedagogisena kokonaisuutena tukee hyvin ekososiaalisen sivistyksen ydinteemoja ja ekologisia kysymyksiä voidaan tarkastella keskustellen ja lapsia syyllistämättä. Työpajan materiaalivalintoihin tulee jatkossa kiinnittää enemmän huomiota ja jättää pois, esimerkiksi muoviset irtosilmät. Näin kokonaisuus on kestävän kehityksen arvojen mukainen.
Koulun ulkopuolisen tahon koulupäivän aikana toteuttama taidekasvatus- ja opetus ovatkin hyviä keinoja ekososiaalisen sivistyksen lisäämisessä. Lapsen omaa toimijuutta korostava taidepedagoginen toiminta kannustaa oppilasta reflektoimaan omia valintojaan ja niiden vaikutusta laajempaan kokonaisuuteen.
Mirabell taidepedagogisena kokonaisuutena tukee hyvin ekososiaalisen sivistyksen ydinteemoja ja ekologisia kysymyksiä voidaan tarkastella keskustellen ja lapsia syyllistämättä. Työpajan materiaalivalintoihin tulee jatkossa kiinnittää enemmän huomiota ja jättää pois, esimerkiksi muoviset irtosilmät. Näin kokonaisuus on kestävän kehityksen arvojen mukainen.