Markkinoinnin automaation suunnittelu uudelle asiakasryhmälle : case Dieta Oy
Huuhilo, Sara (2024)
Huuhilo, Sara
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052715938
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052715938
Tiivistelmä
Markkinoinnin automaatio on keskeinen B2B-markkinoinnin trendi tällä hetkellä. Sen hyödyntäminen voi tarjota lukuisia hyötyjä yrityksille, minkä vuoksi sitä kannattaa hyödyntää liiketoiminnassa. Työn päätarkoituksena oli kehittää opinnäytetyöntekijän markkinoinnin automaation osaamista ja samalla tukea toimeksiantajayrityksen tavoitetta laajentua uuteen asiakassegmenttiin.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten suunnitella kattava markkinoinnin automaation kokonaisuus marketkohderyhmälle. Tutkimusmenetelmänä hyödynnettiin puolistrukturoitua teemahaastettelua syvällisen asiakasymmärryksen keräämiseksi, sillä onnistunut markkinoinnin automaatio tarvitsee sitä toimiakseen. Teoreettisessa viitekehyksessä keskityttiin digimarkkinoinnin ja markkinoinnin automaation keskeisimpiin käsitteisiin. Tärkeimmät työkalut suunnittelussa olivat ostajapersoonan määrittely, asiakaspolun mallintaminen, sisällöntuotanto ja drip-ketjujen suunnittelu.
Työn tuloksena syntyi asiakasymmärrykseen pohjautuvat työnkulkusuunnitelmat. Työn päätavoite saavutettiin, ja toimeksiantaja sai arvokasta tietoa uudesta kohderyhmästään sekä valmiin automaatiokokonaisuuden marketkohderyhmän markkinoinnin toteuttamiseksi.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten suunnitella kattava markkinoinnin automaation kokonaisuus marketkohderyhmälle. Tutkimusmenetelmänä hyödynnettiin puolistrukturoitua teemahaastettelua syvällisen asiakasymmärryksen keräämiseksi, sillä onnistunut markkinoinnin automaatio tarvitsee sitä toimiakseen. Teoreettisessa viitekehyksessä keskityttiin digimarkkinoinnin ja markkinoinnin automaation keskeisimpiin käsitteisiin. Tärkeimmät työkalut suunnittelussa olivat ostajapersoonan määrittely, asiakaspolun mallintaminen, sisällöntuotanto ja drip-ketjujen suunnittelu.
Työn tuloksena syntyi asiakasymmärrykseen pohjautuvat työnkulkusuunnitelmat. Työn päätavoite saavutettiin, ja toimeksiantaja sai arvokasta tietoa uudesta kohderyhmästään sekä valmiin automaatiokokonaisuuden marketkohderyhmän markkinoinnin toteuttamiseksi.