Uudistetun MES-menetelmän työntekijäkokemus
Kivinen, Sami (2024)
Kivinen, Sami
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052715988
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052715988
Tiivistelmä
Tilaajaorganisaation keskeisen työmenetelmän ja koulutustuotteen, MES-menetelmän, työntekijäkokemusta ei ole aiemmin tutkittu. Työntekijäkokemuksen selvittäminen tehtiin tiedustelemalla perhetyöntekijöiltä vastauksia siihen, kuinka he käyttävät MES-menetelmää työssään ja millaista tukea sekä koulutusta he toivoisivat jatkossa. Työntekijäkokemuksen selvittämisen tavoitteena oli kehittää MES-menetelmän koulutusta vastaamaan vastaajien tarpeita. Tutkimus on toteutettu yhteistyössä tilaajaorganisaation koulutuspalveluiden kanssa.
Tutkimuksen toteuttamistapa on laadullinen tutkimus sähköistä kyselylomaketta käyttäen. Sisällön analyysi toteutetaan abduktiivisesti. Johtoajatuksena on koulutuksen toteuttamisen sisällöllinen ja painopisteellinen kehittäminen, joka perustuu tutkimuksessa saatavaan tietoon.
Tutkimuksen tuloksena selvisi, että MES-menetelmää käytetään tilaajaorganisaatiossa laajasti ja monipuolisesti. Suurimmalle osalle vastaajista MES-menetelmän käyttö oli keskeistä heidän työssään. Vastaajat kokivat, että ensinnäkin MES-menetelmän käyttö hyödyttää heitä, auttaa keskusteluissa, auttaa jäsentämään asiakkaan tilannetta, tarpeita ja toiveita. Vastaajat kertoivat myös monissa vastauksissa havaintojaan siitä kuinka kokivat MES-menetelmän hyödyttävän heidän asiakkaitaan.
Tutkimuksen johtopäätöksenä oli, että MES-menetelmän kouluttamisessa ja työntekijöille annettavassa tuessa, ohjaavana periaatteena tulisi olla ryhmämuotoinen työskentely vertaistuellisessa ja ideoita vaihtavassa ympäristössä. Tämä hyödyttäisi niin kokeneita ja taitavia MES-menetelmän käyttäjiä, heidän rooli voisi olla mentoroiva, kuten myös kokemattomampia ja arempia, jotka voisivat saada rohkaisua, kannustusta ja tukea MES-menetelmän käyttöön työssään. There has not been a study or survey before that would evaluate the employee experience of the MES-method, key working method of the client organization. Asking how family workers use the MES-method in their line of work and what kind of future training and support they look forward to receive, was seen to give eyesight for the organization of the employee experience in the renewed MES-method. The research has been conducted in collaboration with the training services of the client organization.
The research methodology is qualitative, utilizing an electronic survey. Content analysis is conducted abductively. Guiding principle is substantive development in the future in-house training, based on the information obtained in the study.
The results of the study revealed that the MES-method is widely and extensively used within the organization. For the majority of respondents, the use of the MES-method was essential in their work. Respondents felt that, first of all, the use of the MES-method benefited them, aiding in discussions and helping to structure the client's situation, needs, and desires. Respondents secondly reported in many responses their observations of how they perceived the MES-method benefiting their clients.
As a conclusion of the study, it was found that the guiding principle in training and support for employees in the MES-method should be group work in a peer-supportive and idea-exchanging environment. This was seen to benefit both experienced and skilled users of the MES-method, whose role could be mentoring, as well as less experienced and more hesitant users, who could receive encouragement, support, and guidance in using the MES-method more actively in their work.
Tutkimuksen toteuttamistapa on laadullinen tutkimus sähköistä kyselylomaketta käyttäen. Sisällön analyysi toteutetaan abduktiivisesti. Johtoajatuksena on koulutuksen toteuttamisen sisällöllinen ja painopisteellinen kehittäminen, joka perustuu tutkimuksessa saatavaan tietoon.
Tutkimuksen tuloksena selvisi, että MES-menetelmää käytetään tilaajaorganisaatiossa laajasti ja monipuolisesti. Suurimmalle osalle vastaajista MES-menetelmän käyttö oli keskeistä heidän työssään. Vastaajat kokivat, että ensinnäkin MES-menetelmän käyttö hyödyttää heitä, auttaa keskusteluissa, auttaa jäsentämään asiakkaan tilannetta, tarpeita ja toiveita. Vastaajat kertoivat myös monissa vastauksissa havaintojaan siitä kuinka kokivat MES-menetelmän hyödyttävän heidän asiakkaitaan.
Tutkimuksen johtopäätöksenä oli, että MES-menetelmän kouluttamisessa ja työntekijöille annettavassa tuessa, ohjaavana periaatteena tulisi olla ryhmämuotoinen työskentely vertaistuellisessa ja ideoita vaihtavassa ympäristössä. Tämä hyödyttäisi niin kokeneita ja taitavia MES-menetelmän käyttäjiä, heidän rooli voisi olla mentoroiva, kuten myös kokemattomampia ja arempia, jotka voisivat saada rohkaisua, kannustusta ja tukea MES-menetelmän käyttöön työssään.
The research methodology is qualitative, utilizing an electronic survey. Content analysis is conducted abductively. Guiding principle is substantive development in the future in-house training, based on the information obtained in the study.
The results of the study revealed that the MES-method is widely and extensively used within the organization. For the majority of respondents, the use of the MES-method was essential in their work. Respondents felt that, first of all, the use of the MES-method benefited them, aiding in discussions and helping to structure the client's situation, needs, and desires. Respondents secondly reported in many responses their observations of how they perceived the MES-method benefiting their clients.
As a conclusion of the study, it was found that the guiding principle in training and support for employees in the MES-method should be group work in a peer-supportive and idea-exchanging environment. This was seen to benefit both experienced and skilled users of the MES-method, whose role could be mentoring, as well as less experienced and more hesitant users, who could receive encouragement, support, and guidance in using the MES-method more actively in their work.