EXEN Esports brändin tunnettuus e-urheilukuluttajien keskuudessa
Ruuska, Teemu (2024)
Ruuska, Teemu
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052715969
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052715969
Tiivistelmä
E-urheilu ja kilpapelaaminen kasvattavat suosiotaan vuosi vuodelta, mikä edellyttää toimialalla operoivia organisaatioita tutkimaan ja kehittämään omaa brändiään. E-urheilun toimialalla käydään kovaa kilpailua ja nopeat muutokset ovat toimintaympäristölle olennaisia. Tavoitteena oli selvittää, kuinka hyvin jyväskyläläisen e-urheiluorganisaatio EXEN Esportsin brändi tunnetaan e-urheilukuluttajien keskuudessa. Lisäksi selvitettiin brändin sijoittumista muiden e-urheiluorganisaatioiden keskuudessa ja brändin arvon kehittämiseen liittyviä osatekijöitä.
Teoreettisessa viitekehyksessä käytiin läpi brändiin ja e-urheiluun liittyvää kirjallisuutta sekä niistä muodostuneita näkökulmia, jotka linkittyivät tutkimuksen aiheeseen. Tutkimus toteutettiin pääsääntöisesti kvantitatiivisena, eli määrällisenä tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä toimi kyselytutkimus, jonka avulla e-urheilukuluttajilta kerättiin vastauksia kevään 2024 aikana eri kanavia ja yhteistyökumppaneita hyödyntäen. Kyselytutkimuksesta saatuja vastauksia kertyi yhteensä 105, joiden avulla muodostettiin tutkimuksen kannalta olennaiset johtopäätökset.
Tuloksista ja johtopäätöksistä kävi ilmi, että EXEN Esports sijoittui tällä hetkellä spontaanin ja autetun tunnettuuden osalta neljän tunnetuimman pelaajaorganisaation joukkoon. Lisäksi selvisi, että logo, nimi ja toiminta olivat e-urheilukuluttajille kohtalaisen tunnettuja. Brändin arvon kehittämistä ajatellen selvisi yhteistyökumppaneiden ja pelitilan merkityksellisyys, joka liittyi myös välillisesti tunnettuuden lisääntymiseen e-urheilukuluttajien keskuudessa. Jatkotutkimusaihe liittyi brändin imagosta tehtävään tutkimukseen.
Teoreettisessa viitekehyksessä käytiin läpi brändiin ja e-urheiluun liittyvää kirjallisuutta sekä niistä muodostuneita näkökulmia, jotka linkittyivät tutkimuksen aiheeseen. Tutkimus toteutettiin pääsääntöisesti kvantitatiivisena, eli määrällisenä tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä toimi kyselytutkimus, jonka avulla e-urheilukuluttajilta kerättiin vastauksia kevään 2024 aikana eri kanavia ja yhteistyökumppaneita hyödyntäen. Kyselytutkimuksesta saatuja vastauksia kertyi yhteensä 105, joiden avulla muodostettiin tutkimuksen kannalta olennaiset johtopäätökset.
Tuloksista ja johtopäätöksistä kävi ilmi, että EXEN Esports sijoittui tällä hetkellä spontaanin ja autetun tunnettuuden osalta neljän tunnetuimman pelaajaorganisaation joukkoon. Lisäksi selvisi, että logo, nimi ja toiminta olivat e-urheilukuluttajille kohtalaisen tunnettuja. Brändin arvon kehittämistä ajatellen selvisi yhteistyökumppaneiden ja pelitilan merkityksellisyys, joka liittyi myös välillisesti tunnettuuden lisääntymiseen e-urheilukuluttajien keskuudessa. Jatkotutkimusaihe liittyi brändin imagosta tehtävään tutkimukseen.