Faktorer som skapar engagemang bland användare på TikTok : en kvantitativ enkätstudie om marknadsföringsinnehåll.
Jankes, Jan-Henrik (2024)
Jankes, Jan-Henrik
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052715975
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052715975
Tiivistelmä
Tiktok är en social mediaplattform där du kan skapa, redigera, dela, upptäcka och titta på korta, vertikala videor om nästan allting som världen har att erbjuda. De första sekunderna i en Tiktok-video är avgörande, eftersom intresset bör väckas redan i början och om inte det görs kan man helt enkelt komma åt nästa video med att svepa framåt. Problemet är att få användarna att hållas kvar efter de första sekunderna. Syftet med detta lärdomsprov är att undersöka vad som engagerar användare på Tiktok samt vilka olika faktorer som bygger engagemang och får användare att visa intresse till marknadsföringsinnehåll på Tiktok. Arbetet är begränsat från 18–30 åriga, svenskfinländska studerande i Yrkeshögskolan Arcada. Med den teoretiska referensramen och en kvantitativ enkätstudie som forskningsmetod, framkom det i resultatet att underhållning, kundanpassning och trendighet är de viktigaste faktorerna som driver engagemang bland användare till marknadsföringsinnehåll på Tiktok. Resultatet visade även att respondenterna i genomsnitt inte är intresserade av att dela med marknadsföringsinnehåll till deras vänner, även om det väcker deras intresse, men är engagerade med marknadsföringsinnehåll som är delad åt dem av vänner. Studien visade sig också ha oförväntade resultat där det kom fram att respondenter inte är engagerade interaktivt med marknadsföringsinnehåll på Tiktok.