Etäviestintä esihenkilön näkökulmasta : esimerkkinä Centrian tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotiimi
Selimi, Laura (2024)
Selimi, Laura
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716017
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716017
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin Centrian tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotiimin (TKI) esihenkilöiden etäjoh-tamista ja -viestintätaitoja sekä miten etäviestintätaitoja voitaisiin parantaa. Tutkimuksella pyrittiin helpot-tamaan etäviestintää ja vähentämään väärinymmärrysten määrää sekä parantamaan viestintätaitoja.
Teoriaosuudessa käsitellään etäjohtamisen luvussa etätyötä ja johtamista yleisellä tasolla. Lisäksi johta-mista käsitellään etäjohtamisen ja itsensä johtamisen näkökulmasta. Sisäistä ja ulkoista sekä sanallista ja sanatonta viestintää käsitellään etäviestintä ja -vuorovaikutustaidot luvussa. Sanallista ja sanatonta vies-tintää käsitellään kirjallisen viestinnän, kulttuurierojen ja verkkokokousten näkökulmasta. Teoriaosuuden lopussa käsitellään etäviestinnän haasteita ja mahdollisuuksia.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena haastattelemalla kuutta Centrian TKI-tiimin henkilöä. Tutkimustulosten perusteella esihenkilöt hallitsivat etäviestintätaidot hyvin ja suoriutuivat työtehtävistään hyvin. Kasvokkain tapaamisia ja etätapaamisissa kameran käyttöä pidettiin tärkeänä, koska kommuni-kointia pidettiin tehokkaampana tulkitsemalla sanatonta viestintää. Kommunikointia helpotettiin avoimel-la keskustelulla ja rohkaisemalla toisia kertomaan omista kokemuksistaan sekä kysymällä ja selvittämällä toisten kulttuuri ja ajatusmaailma. Kirjallista viestintää parannettiin viestinnän ja vuorovaikutuksen suun-nittelulla tutustumalla etätyön viestintämuotoihin ja -välineisiin.
Teoriaosuudessa käsitellään etäjohtamisen luvussa etätyötä ja johtamista yleisellä tasolla. Lisäksi johta-mista käsitellään etäjohtamisen ja itsensä johtamisen näkökulmasta. Sisäistä ja ulkoista sekä sanallista ja sanatonta viestintää käsitellään etäviestintä ja -vuorovaikutustaidot luvussa. Sanallista ja sanatonta vies-tintää käsitellään kirjallisen viestinnän, kulttuurierojen ja verkkokokousten näkökulmasta. Teoriaosuuden lopussa käsitellään etäviestinnän haasteita ja mahdollisuuksia.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena haastattelemalla kuutta Centrian TKI-tiimin henkilöä. Tutkimustulosten perusteella esihenkilöt hallitsivat etäviestintätaidot hyvin ja suoriutuivat työtehtävistään hyvin. Kasvokkain tapaamisia ja etätapaamisissa kameran käyttöä pidettiin tärkeänä, koska kommuni-kointia pidettiin tehokkaampana tulkitsemalla sanatonta viestintää. Kommunikointia helpotettiin avoimel-la keskustelulla ja rohkaisemalla toisia kertomaan omista kokemuksistaan sekä kysymällä ja selvittämällä toisten kulttuuri ja ajatusmaailma. Kirjallista viestintää parannettiin viestinnän ja vuorovaikutuksen suun-nittelulla tutustumalla etätyön viestintämuotoihin ja -välineisiin.